Nieuwe autodealers? De markt is vol

De Kraaivenstraat in Tilburg is de autobranche in het klein. Om te kunnen overleven, worden dealers steeds groter.

Foto Merlin Daleman

Wie in Tilburg iets met auto’s moet, gaat naar de Kraaivenstraat. Dáár, aan die lommerrijke laan in het noorden van de stad, zitten bijna alle autodealers, de werkplaatsen, een carwash. Er wordt Opel verkocht, Audi, Alfa Romeo, Ford, Hyundai. Er wordt aan Mazda gesleuteld, aan Honda, Toyota, Skoda, Peugeot, Nissan.

Aan de Kraaivenstraat vind je alles. Ook winkels waar op een doordeweekse dag haast geen klant binnenloopt, een verlaten showroom en een autobedrijf dat bijna de helft van de straat bezit.

In deze straat gebeurt wat in heel Nederland in de autoverkoop gebeurt. Het is de autobranche in het klein.

De verkoop van auto’s aan particulieren heeft een aantal heel slechte jaren gehad. Voor de crisis, in 2007, werden er ruim 505.000 wagens verkocht, registreerde brancheorganisatie Bovag. In 2009 waren dat er nog maar 387.000. De jaren daarna steeg de verkoop, maar 2014 was een nieuw dieptepunt.

Ook dit jaar lijkt een slecht jaar te worden. Tot en met augustus werden nog maar 252.000 auto’s verkocht, dat is ruim 5 procent minder dan in augustus vorig jaar.

Het gevolg? Om in zo’n markt te kunnen overleven, worden grote dealerbedrijven alleen maar groter. Zo kunnen ze kosten besparen: op personeel, op panden. Het is het voordeel van schaal. Inmiddels hebben de vijftig grootste dealerbedrijven van Nederland gezamenlijk bijna 55 procent van de markt in handen, becijferde marktonderzoeker Aumacon. Tien jaar geleden was dat nog maar 39 procent.

Bescheiden imperium

Dat zie je ook terug in de Kraaivenstraat. De Van Mossel Groep, de op twee na grootste dealer van Nederland (in 2015 zette de dealertak van het bedrijf 306 miljoen euro om), heeft er een bescheiden imperium. Op nummer 4 zit het Van Mossel Bedrijfswagencentrum en Van Mossel Leasing. Op nummer 6 het Van Mossel Mega Occassioncentrum. Op nummer 8: Van Mossel Opel. Een paar nummers verderop, Kraaivenstraat 14, het Audi Centrum, ook van Van Mossel.

Nummer 20: de Forddealer. Dat is een nieuwe aanwinst, midden september kocht Van Mossel drie vestigingen van autobedrijf Tigchelaar. De overname moet begin oktober rond zijn. Op nummer 28: voormalig Opel-dealer Lathouwers. Het bedrijf ging eind 2014 failliet en werd vervolgens opgekocht door Van Mossel. Die verhuisde de handel naar verderop in de straat – en nu staat het pand leeg, het onkruid groeit door de stenen omhoog op de parkeerplaats.

Piet Wouters, buurman van het verlaten pand en pater familias van Autobedrijf Wouters, heeft de straat zien veranderen. De overnames, de faillissementen. Zijn zoon runt tegenwoordig de zaak, die zich toelegt op het verkopen van Italiaanse auto’s, nieuw en oud. Vader, trots: „We verkopen al Alfa Romeo’s sinds 1964.”

Een officieel dealerschap hebben ze niet. Dat wil zeggen: van geen enkel merk zijn ze het officiële verkooppunt. En maar beter ook, zegt Wouters. Op de verkoop van nieuwe auto’s verdien je weinig. Er valt meer te halen uit reparaties, service en de verkoop van tweedehands wagens. Of lease.

Lucien Smolders, mededirecteur van Auto Smolders (op nummer 16), beaamt dat. De omzetten zijn „groot” bij de verkoop van nieuw, zegt hij. Maar de winst? „Weinig.”

De markt is vol

Het gemiddelde rendement van dealers met een omzet van meer dan 12 miljoen euro bedroeg in het laatste kwartaal van 2015 (recentere cijfers zijn er niet) 1,33 procent, volgens gegevens van Bovag. Bij dealers met een omzet onder de 6 miljoen was dat 0,54 procent.

In „grote lijnen” is de situatie volgens Smolders als volgt: „Het is overnemen of overgenomen worden.”

Wie nu nog een bedrijf wil beginnen om nieuwe auto’s te verkopen, maakt weinig kans, zegt iedereen aan de Kraaivenstraat. De markt is vol. Importeurs willen minder zogeheten ‘contractpartners’, minder dealers om zaken mee te doen. Zo houden ze beter grip op prijzen en uitstraling. Probeer daar als beginnend ondernemer maar eens tussen te komen.

Iedereen elektrisch rijden? Eerst snellere laadpalen

„Grote merken in Nederland hebben soms nog maar twaalf eigenaren”, zegt Clem Dickmann, die voor Aumacon onderzoek naar de automarkt doet. „Die dan wel tachtig vestigingen door heel Nederland hebben.” Met dat laatste bedoelt hij: de klant merkt dus niet direct iets van deze „afspraak tussen fabrikant en dealer”.

Maar helemaal onopgemerkt gaan die ontwikkelingen ook weer niet aan de klant voorbij. Het aantal verkooppunten nam sinds 2014 met meer dan 300 af; begin 2016 telde Nederland nog 2.100 dealervestigingen, blijkt uit een telling van autovakblad Automotive Management. Dat zijn niet allemaal sluitingen – sommige verkooppunten zijn nu werkplaats of servicepunt geworden, of verkopen alleen nog tweedehands wagens.

Voor de ondernemer die het er toch op wil wagen, heeft Wouters van nummer 30 overigens wel een tip. „Elektrische of Chinese auto’s, daar kun je nog wel wat mee.”