Snapchat verandert bedrijfsnaam en brengt camerabril uit

Het bedrijf houdt z’n beroemde app, maar wil meer verschillende zaken gaan aanbieden.

Snap

Het Amerikaanse Snapchat, bekend van de gelijknamige populaire sociale media-app, krijgt een nieuwe naam: Snap Inc.. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. Naast Snapchat wil het bedrijf zich ook op andere diensten richten. Het presenteerde zaterdag meteen een nieuwe zonnebril met twee ingebouwde camera’s.

Persbeeld Snapchat

Persbeeld Snapchat

Het bedrijf is naar eigen zeggen jaren bezig geweest met een “totaal nieuw type camera”. De camerabril krijgt de naam ‘Spectacles’ mee. De zonnebrillen hebben een geïntegreerde videocamera in de bovenhoeken, waarmee gebruikers kunnen opnemen wat ze zien.

Video’s van tien seconden worden naar een gekoppelde smartphone gestuurd, waar ze eventueel via Snapchat kunnen worden gedeeld. De camera’s leggen volgens het bedrijf een hoek van 115 graden vast. De bril komt in het rood, groen en zwart uit.

Met de bril wil Snap zich profileren als camerabedrijf in de traditie van Kodak en Polaroid. Dat zegt ceo Evan Spiegel in een interview met The Wall Street Journal:

“First it was make a photo,” Spiegel says, characterizing the way people would visit a studio [...] for a formal sitting. “Then it was take a photo,” as portable cameras let people capture casual snapshots. “And finally it became give a photo,” starting with instant Polaroids handed to friends at a party and evolving into smartphone cameras that let you zip your selfie to anyone on the planet.

Stories

Eerder dit jaar baarde een actie van de foto-app Instagram, een belangrijke concurrent, opzien: een functie van Snapchat werd grotendeels gekopieerd. Zelfs de naam – Stories – werd overgenomen. Met Stories worden foto’s en video’s van maximaal tien seconden tot een slideshow gemaakt. De beelden kunnen aangevuld worden met tekst en tekeningen. Na een dag verdwijnt het ‘verhaal’ vanzelf.

Instagram is eigendom van Facebook, dat eind 2013 nog een bod deed op Snapchat van 3 miljard. De destijds 23-jarige topman Evan Spiegel sloeg dat af. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 150 miljoen dagelijkse gebruikers. Snapchat is momenteel zo’n 20 miljard dollar waard.