Popnummers gecomponeerd door kunstmatige intelligentie

Luister naar een nummer gemaakt door kunstmatige intelligentie in de stijl van The Beatles.

Deze robotdrummer is voorlopig alleen nog voor de sier. Foto Andrew Lorien

Bij het horen van een mooie compositie denken we toch al gauw aan de briljante, emotionele ziel die daarvoor verantwoordelijk moet zijn. Maar is een dergelijk genie wel nodig voor het maken van muziek? Het Europese onderzoeksproject Flow Machines presenteerde deze week de eerste twee popliedjes die gecomponeerd werden door kunstmatige intelligentie (AI).

Het eerste nummer, Daddy’s Car, werd gecomponeerd in de stijl van The Beatles. Dat is duidelijk terug te horen in het nummer, dat ook sterk de nadruk op herkenbare melodieën legt en daarnaast met vocale harmonieën werkt. Maar hoe werkt zo’n compositieproces dan? Flow Machines legt uit:

“Onze [...] software leert muziekstijlen uit een enorme liedjesarchief. Vervolgens kan het in iedere stijl componeren door het gebruiken van unieke combinaties van stijl-, optimalisatie- en interactietechnieken.”

Software

Voor Daddy’s Car werd een programma dus alle beschikbare liedjes van The Beatles “gevoerd”, waarna het zelf een nummer in die stijl componeerde. De Franse componist Benoît Carré schreef de songtekst en mixte en produceerde de nummers uiteindelijk. AI maakte ook nog een tweede nummer, The Ballad of Mr Shadow, dat meer in de stijl is van ‘Great American Songbook’-componisten als Irving Berlin, Duke Ellington, George Gershwin en Cole Porter:

Wat dat betreft, valt er dan ook wel iets af te dingen op de kwalificatie “eerste popnummer ooit gecomponeerd door kunstmatige intelligentie”. De door mensen ontwikkelde software maakte vooral iets na in de stijl van een al bestaande band. En bij de teksten en het laatste mix- en productiewerk kwam ook nog een menselijke componist aan te pas. Evengoed is vooral Daddy’s Car een mooi en indrukwekkend resultaat van een volledig popnummer dat grotendeels dankzij AI tot stand is gekomen.

Eerdere experimenten

Hoewel het hier om de eerste popliedjes gaat, hebben programmeurs al eerder geëxperimenteerd met muzikale toepassingen voor kunstmatige intelligentie. De bekendste voorbeelden hiervan zijn “componisten” Emmy en Emily Howell, beide creaties van de Amerikaan David Cope. De bots maken vooral klassieke muziek:

Het begin van een nocturne in de stijl van Frédéric Chopin, door Emmy:

Een pianoconcert van bot Emily Howell:

Zelf zin om te kijken hoe goed AI een nummer in jouw favoriete stijl kan componeren? Probeer dan een keer Jukedeck, een start-up die experimenteert met kunstmatige intelligentie en muziek. Het niveau van Daddy’s Car zul je er niet uit krijgen, maar vermakelijk is het wel.

Ook de app YouCompose werkt met AI om muziek te componeren: