Naar het hol van de leeuw voor een intercity naar Düsseldorf

Infrastructuur

Jaren lobbyen leverde niets op. Dus gaan vijf parlementariërs naar de Bondsdag voor een „delicate missie”.

Foto iStock

Het heet een delicate missie te zijn, de voor deze vrijdag geplande reis van vijf Nederlandse parlementariërs naar de Duitse Bondsdag in Berlijn. En een unicum in de verhoudingen tussen Nederlandse en Duitse parlementariërs. De Nederlandse delegatie heeft ‘in het hol van de leeuw’ de missie om te pleiten voor een intercityverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Voor een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen. En voor uitdieping van de Rijn tussen Duisburg en Koblenz.

Een delicate opdracht, bevestigt het VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer. Jarenlange lobby’s leverden niets op. In april bemoeide minister Melanie Schultz zich nog zelf met dat dossier. Ze schreef een brief aan haar Duitse ambtsgenoot, de Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt. „Lieber Alexander”, was haar aanhef. Met vervolgens een pleidooi voor de projecten waar de Kamerleden nu zelf voor naar Berlijn gaan. Antwoord op haar brief heeft Schultz nooit gehad. Wel zijn er volgens haar woordvoerder sindsdien „contacten op ambtelijk niveau”.

De Kamerleden zijn van tevoren uitgebreid geïnformeerd door medewerkers van de Nederlandse ambassade in Berlijn en ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Over de mores in de Duitse politiek, bijvoorbeeld. „Het is voor het eerst dat we zo rechtstreeks het Duitse parlement benaderen”, zegt De Boer. „We gaan ze ervan overtuigen dat Rotterdam de belangrijkste haven van Noordrijn-Westfalen is. We weten te weinig van elkaar. Kijk naar de Betuwelijn. Aan Nederlandse zijde is die klaar, in Duitsland moeten ze nog beginnen.”

De timing kan volgens De Boer niet beter. In oktober wordt in het Duitse parlement het Bundesverkehrswegeplan 2030, het Duitse meerjarenprogramma voor infrastructurele projecten, besproken. Daar is zo’n 264,5 miljard euro mee gemoeid. Voor een intercityverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf moet er in Duitsland voor 105 miljoen euro worden geïnvesteerd in spoorverdubbeling. In de Duitse meerjarenraming is dat geld er nog niet.

„We komen niet meteen terug met handtekeningen”, zegt De Boer. „Maar we brengen wel direct onze belangen onder de aandacht. Over de uitdieping van de Rijn zijn al in 1968 afspraken gemaakt.” De delegatie, ook Kamerleden van SP, D66, CDA en PvdA reizen mee, wordt ontvangen door de verkeerscommissie van de Bondsdag. Ze gaan ook naar het Duitse ministerie van Verkeer, waar staatssecretaris Enak Ferlemann van Verkeer hen opwacht. Ook van hem verwacht De Boer geen toezeggingen. „Maar we brengen onze projecten wel onder de aandacht. Als we niet gaan, gebeurt er helemaal niets.”

De parlementariërs gaan zelf overigens niet per trein naar Berlijn. Ze nemen het vliegtuig.