Deel conducteurs controleert maandag geen kaartjes

FNV Spoor voert actie om de tweede conducteur op een type dubbeldekstrein te behouden. De NS wil maar een conducteur op zo’n trein.

Jeroen Dijsselbloem van Financien controleert plaatsbewijzen in een trein tijdens een werkbezoek aan de NS, waarbij de minister verschillende divisies bezoekt Foto Jerry Lampen / ANP

FNV Spoor voert komende maandag de hele dag actie om de tweede conducteur op de dubbeldekstrein type DDZ6 te behouden. De vakbond kondigt aan dat de conducteurs met de “publieksvriendelijke actie” geen kaartjes zullen controleren en steunbetuigingen zullen verzamelen.

De actie duurt van maandag 4.00 uur in de ochtend tot 15.00 uur ‘s middags. Alle steunbetuigingen die de conducteurs verzamelen worden op een later moment aangeboden aan de NS-directie. FNV Spoor telt vijfduizend leden, onder wie “veel conducteurs”, zo stelde de woordvoerder. De NS zegt slechts 2.700 conducteurs in dienst te hebben.

Andries van den Berg, bestuurder FNV Spoor, in het persbericht:

“Het besluit van de NS om de tweede conducteur van de trein te halen, is onbegrijpelijk. Voor de sociale veiligheid van personeel en reizigers zijn twee conducteurs noodzakelijk. Bovendien wordt zwartrijden in dubbeldekkers veel te gemakkelijk.”

Teveel belast door het traplopen

FNV Spoor had de NS een ultimatum gesteld, wat vrijdag om 16.00 uur afloopt. De NS heeft echter al voor het verstrijken een brief gestuurd aan de FNV met daarin de uitnodiging om nog eens meer uitleg te geven.

Volgens de vakbond gaat het besluit van de NS om niet twee, maar slechts een conducteur in te zetten op een dubbeldekker, ten koste van de sociale veiligheid van de reiziger en het personeel en is het niet goed voor de fysieke belasting van de conducteur. De FNV laat ook weten dat het voor zwartrijders makkelijker wordt, omdat zij onderlangs kunnen wegkomen als de conducteur bovenin de trein de kaartjes controleert.

Van den Berg:

“Dat is een verloren race en daarmee neem je de werkers niet serieus en wordt er over de ruggen van het personeel bezuinigd. En over hun knieën, want die worden nu al teveel belast door het trappen lopen en dat wordt dan nog erger.”

Volgens de NS rijden er twintig dubbeldekkers van het type DDZ6 op het spoor en is dat type de enige korte dubbeldekker die nog met twee conducteurs reist. Om die reden willen ze dezelfde regel als bij de 255 dubbeldekkers die de NS in totaal bezit. De woordvoerder van het vervoersbedrijf attendeert reizigers erop maandag wel in te checken.

“Er zijn ook conducteurs die niet zullen meedoen aan de actie en je kunt op een station terecht komen waar poortjes staan. We adviseren reizigers dan ook om gewoon in te checken.”