Blokker introduceert Dolle Dagen: wat de Bijenkorf kon, dat kunnen wij ook

Massa’s klanten die voor de deur wachten tot de winkel opengaat en dan naar binnen stormen met maar één doel: ‘graaien wat je graaien kunt’. Blokker droomt ervan.

Koopjesjagers stormen de Bijenkorf binnen tijdens de start van de Drie Dwaze Dagen in 2013. Foto: Robin van Lonkhuijsen/ANP

De uitverkoop der uitverkopen was te ordinair geworden voor de luxe uitstraling die de Bijenkorf wil hebben. En dus besloot het warenhuis vorig jaar te stoppen met de Drie Dwaze Dagen. Sinds de eerste editie van het uitverkoopfestijn, in 1984, was dat een evenement op zich geworden. In drie dagen tijd trok de Bijenkorf ruim één miljoen bezoekers en maakte het warenhuis evenveel omzet als normaal in één tot twee maanden.

Massa’s klanten die voor de deur wachten tot de winkel opengaat en dan naar binnen stormen met maar één doel: ‘graaien wat je graaien kunt’. Blokker droomt ervan. De laatste jaren holt de omzet van de huishoudwinkel achteruit en neemt het aantal klanten alleen maar af.

En dus dachten ze bij Blokker: wat de Bijenkorf kon, kunnen wij ook. Daarom introduceert Blokker de Dolle Dagen. Woensdag begint het „spraakmakende prijsevenement”, dat een week duurt. Met voor elke dag, net als de Bijenkorf, een aanbiedingsboekje.

dolledwazedagen

Het is de „grootste actie ooit” bij Blokker, dat tijdens de Dolle Dagen „speciaal ingekochte producten” verkoopt. Een snijplankenset van 86,90 voor 49 euro, bijvoorbeeld, of een damesfiets van 229 voor 169 euro.

Blokker stapt naar eigen zeggen in het gat dat de Drie Dwaze Dagen en het Prijzencircus – de uitverkoop van de failliete V&D-warenhuizen – hebben achtergelaten. Uit een enquête van Motivaction blijkt dat de helft van de klanten die bekend zijn met de uitverkoopdagen van de Bijenkorf en V&D, deze mist.

Lees onze longread over het familie-imperium: Blokker, een familiedrama

En, fijn voor Blokker: de ondervraagden vinden het niet alleen „leuk” dat Blokker de Dolle Dagen organiseert, 59 procent zegt ook daadwerkelijk te zullen komen tijdens de uitverkoop. Dolle Dagen!