Recensie

Solkaer betrapt makers street art bij hun kunst

Fotograaf Søren Solkær portretteert bekende street-artkunstenaars. Veel street art wordt illegaal gemaakt – veel kunstenaars wilden daarom onherkenbaar in beeld.

Twintig jaar lang had de Deense fotograaf Søren Solkær popsterren geportretteerd. Kennelijk was het tijd voor iets nieuws, want drie jaar terug begon hij met Surface, vindingrijke portretten van andere sterren: bekende street-artkunstenaars uit verschillende landen. Die hangen nu in galerie Vroom & Varossieau.

Soms moet hij in een minuut het portret schieten, zoals van de Nederlander Shoe (Niels Meulman) die op een festival in Stavanger bezig was. Vingers onder de zwarte verf en een deksel van verfblik voor zijn gezicht met daarop een schoenafdruk. Soms gaan aan foto’s hele ensceneringen vooraf, die een filmisch effect sorteren, ook doordat hij soms een portret van de kunstenaar monteert op de foto van het werk.

De Poolse kunstenares en ‘knitting-bomber’ Olek, bekend van haar gehaakte omhulsel van de stier van Wall Street, heeft alles voor een enorm Fellini-achtig tafereel met drie gehaakte vrouwen. Echt alles gehaakt, van de wijnfles en het fruit tot haar eigen jurk en de tepelversieringen van een van de modellen.

Een van de mooiste foto’s is van de Spanjaard Borodo, die zijn eigen portret ondersteboven heeft geschilderd op een betonnen muur tussen twee viaducten over een kanaal. Bij rustig weer, en goed licht, spiegelt zijn portret in het water.

Veel street art wordt illegaal gemaakt – veel kunstenaars wilden daarom onherkenbaar in beeld. Maar steeds meer gemeenten besteden het schoonmaakbudget liever aan een kunstenaar in de hoop dat zijn schildering graffiti voorkomt. Komend voorjaar moet het grootste street-artmuseum ter wereld opengaan op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord.