BNN-VARA overtreedt nog steeds reclameregels

De wereld draait door

Coureur Max Verstappen droeg een jas en pet met logo in Pauw. Dat mag niet, vindt het Commissariaat voor de Media.

Still uit interview met Pauw

Omroep BNN-VARA, die vorig jaar onder verscherpt toezicht van het Commissariaat voor de Media is geplaatst, overtreedt nog steeds de reclameregels van de Mediawet.

Dat bevestigt het Commissariaat desgevraagd. In De Wereld Draait Door en Pauw werd de afgelopen maanden zeker twee keer „overdreven en overdadig” aandacht besteed aan onder meer een concert en een energydrank. Zo droeg Formule 1-coureur Max Verstappen in een interview met Jeroen Pauw een pet en jas met prominent RedBull-logo. In juli en september zijn daarover gesprekken met de directie van de omroep gevoerd – maar opnieuw geen boetes uitgedeeld. Bij een eerstvolgende overtreding, reageert het Commissariaat, zal de toezichthouder de omroep een boete opleggen.

Publieke omroepen mogen cd’s, concerten en boeken enthousiast bespreken, maar zij mogen niet oproepen die te kopen of te bezoeken. In oktober en november vorig jaar overtrad DWDD de reclameregels in items over betaalapp Bunq en Linda TV. Ook kreeg het programma een waarschuwing van het Commissariaat toen er in zendtijd reclame werd gemaakt voor het restaurant dat de omroep in december wilde exploiteren. BNN-VARA werd daarop onder ‘intensief toezicht’ geplaatst: het Commissariaat volgde de programma’s van de omroep nauwlettend op overtredingen van de Mediawet.

Sinds het toezicht overtrad BNN-VARA de regels onder andere in DWDD. Daar schoof zanger Jett Rebel aan en werd zijn concertposter met concertdata uitbundig getoond. In Pauw was er het interview met Max Verstappen. Het CvdM noemt de overtredingen „minder zwaar” dan die in het najaar van 2015, maar zegt ook: „hier is de publieke omroep niet voor”. Programma’s mogen niet overdreven of overdadig logo’s, bedrijfsnamen of promotiemateriaal tonen waardoor de verkoop van producten of diensten wordt bevorderd.

BNN-VARA directeur Gerard Timmer zegt dat zij na twee gesprekken „scherp” hebben gekregen wat volgens het Commissariaat toelaatbaar is en wat niet. „Daar hebben we soms andere opvattingen over. Wij hebben een makersperspectief. Als The Economist Ali B uitroept tot de meest invloedrijke persoon in het multiculturele debat, dan vinden wij dat je de cover van dat blad moet kunnen laten zien.”

Over het interview met Verstappen zegt Timmer dat de coureur niet vooraf een eisenlijst heeft gestuurd. Timmer: „Maar als je dan bij Verstappen aankomt voor een interview en hij draagt een pet en een jas met logo, pak je dan de camera weer in omdat dat van het Commissariaat niet mag? Daar zit de spanning. Dat Verstappen-interview is geroemd, veel bekeken, het is relevant. Daar knelt de juridische en maatschappelijke werkelijkheid.”