‘Intouchables’ op kop bij NRC-filmenquête

Na een volle week en bijna 3.800 stemmen gaat deze Franse rolstoelkomedie soeverein op kop.

Intouchables

Na een volle week en bijna 3.800 stemmen gaat Intouchables soeverein op kop bij de NRC-verkiezing voor beste film van de afgelopen vijf jaar. Een tiende van de stemmers, 379, geeft de voorkeur aan deze Franse rolstoelkomedie, die een forse voorsprong heeft op het Italiaanse La Grande Bellezza (244 stemmen) en Christopher Nolans sf-film Interstellar (237).

Situatie rechtzetten

Het is nog niet te laat om deze situatie recht te zetten: de stembus sluit pas komende dinsdag. Tot dat moment kunt u hier nog stemmen op de beste films van de afgelopen vijf jaar. Daar vindt u ook recensies en trailers om uw geheugen op te frissen.

Maar voorlopig is Intouchables de favoriet om op 23 oktober de NRC Filmdag in het Ketelhuis te openen, wellicht ingeleid door de filmredacteur die hem bestempelde tot „meest overschat”. De top-10 bestaat verder uit Boyhood (204 stemmen), Jagten (169), Amour (151), The Grand Budapest Hotel (113), The Wolf of Wall Street (109), Her (97) en La vie d’Adèle (80).

Niet alle lezers zijn content met de lijst van honderd films waaruit ze kunnen kiezen: met name de films 45 Years, Rundskop en The Broken Circle Breakdown worden als pijnlijke omissies genoemd. En dan met name die laatste rouwfilm van Felix van Groeningen: „De combinatie van bluegrass-muziek en de onvoorwaardelijke liefde tussen twee tegenpolen is in mijn ogen bijzonder geslaagd”, schrijft Maarten Goossens.

Wat ontbrak?

Of dat de uitslag echt zou hebben veranderd? Dat is een andere vraag. Al hadden 45 Years en The Broken Circle Breakdown wel hoog op de lijst gestaan: K. Logger wijst er per e-mail terecht op dat films die beginnen met A, B of C sterk in het voordeel zijn bij de gekozen alfabetische presentatie van onze top 100. „Randomiseren is mijn advies.” Waarvan akte; misschien iets voor een volgende keer.

Wat ontbrak verder? Jan Jacobs nomineert Paolo Sorrentino’s Youth: „Eigenlijk beter dan La Grande Bellezza”. Remmelt Daalder noemt Im Labyrinth des Schweigens: „Beter dan Son of Saul en dat ongeloofwaardige Poolse Ida.”

H. Vooijs nomineert de „realistische en aangrijpende” immigrantenfilm La jaula de oro, Jaap Pieters het dappere Saoedische Wadjda, G.K. Troost The Man Who Knew Infinity, J. Schouten A Thousand Times Goodnight.