Takeaway.com gaat het nog zwaar krijgen in Duitsland

Vijf vragen over de beursgang

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl groeit hard, maar maakt ook veel verlies door dure werving, zo blijkt uit het prospectus.

Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP

Het zou zomaar kunnen dat Nederland er volgende week een unicorn bij heeft: een jong techbedrijf met een beurswaarde van een miljard of meer. Als op vrijdag 30 september Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, naar de Amsterdamse beurs gaat, hoopt het een beurswaarde te hebben tussen de 904 miljoen en 1,1 miljard euro.

Dat blijkt uit het prospectus, de uitgebreide bijsluiter die het bedrijf heeft gepubliceerd om beleggers te informeren over wat zij kunnen verwachten van de beursgang.

Vijf vragen over de beurgang van Takeaway.com, dat in 2000 op een studentenkamer werd opgericht door de toen 21-jarige Jitse Groen.

1. Hoe gaat het met Takeaway?

Zoals meer internetbedrijven groeit Takeaway.com heel snel qua omzet, bestellingen en aantallen gebruikers, maar door de kosten van snelle uitbreiding maakt het nog wel miljoenen euro’s verlies.

De groeicijfers zijn desalniettemin indrukwekkend. De omzet groeide het afgelopen half jaar met 42,5 procent tot 50,4 miljoen euro. Het bedrijf maakte een nettoverlies van 11,5 miljoen, iets minder dan het verlies van 12 miljoen in dezelfde periode in 2015.

Eerder dit jaar verkocht Takeaway.com zijn Britse tak om zich vooral te richten op de Benelux, Duitsland, Polen en Oostenrijk. Met name in Duitsland en Polen groeit het bedrijf razendsnel: het aantal bestellingen verdubbelde het laatste half jaar in Duitsland, in Polen steeg het aantal bestellingen zelfs met 243 procent.

2. Hoe zit het met de concurrentie van Takeaway.com?

Wie de laatste tijd een beetje om zich heen heeft gekeken in de grote steden, kan de fietskoeriers van de nieuwe bezorgdiensten Deliveroo en Foodora amper gemist hebben. Ook taxidienst Uber is personeel aan het werven in Nederland om hier actief te worden met maaltijdbestelservice UberEATS. Deze bedrijven hebben recent vele honderden miljoenen aan investeringen binnengehaald voor wereldwijde uitbreiding, Uber zelfs vele miljarden.

Zeker in Duitsland is de concurrentie nu al hevig voor Takeaway.com, en die komt vooral van Delivery Hero, de eigenaar van Foodora. De enorme strijd blijkt wel uit de hoge wervingskosten die het prospectus meldt in Duitsland. Om één bestelling te krijgen, geeft Takeaway.com daar 2,86 euro uit. In Nederland liggen de wervingskosten op slechts 48 cent per bestelling. Ook de commissie die het bedrijf van restaurants krijgt, is in Duitsland met 8,9 procent lager dan de 12 procent in Nederland. De positie van het bedrijf in Nederland lijkt dus een stuk comfortabeler dan in Duitsland.

Het gaat spannend worden voor het bedrijf: veel onlinemarkten zijn alles of niets, de winnaar van de strijd wordt vaak (quasi-)monopolist. Denk aan Facebook in sociale netwerken en Google in zoekmachines. Dat komt door zogeheten netwerkeffecten: zodra één bedrijf een dominant netwerk van gebruikers heeft, is het voor concurrenten heel lastig om daar nog tussen te komen.

Takeaway.com zegt in het prospectus dat zulke netwerkeffecten in Nederland hebben bijgedragen aan de sterke groei – waarschijnlijk om beleggers ervan te overtuigen dat het in Nederland het marktaandeel van zo’n 90 procent kan vasthouden. Maar in Duitsland is Takeaway.com de uitdager en moet de bezorgdienst dus juist opboksen tegen de netwerkeffecten van Delivery Hero.

3. Wat zijn de belangrijkste risico’s voor beleggers?

In het prospectus staan veel standaardwaarschuwingen over concurrentie en veranderend consumentengedrag. Maar ook gaat het specifiek in op het gevaar van netwerkeffecten, en ‘zoek-algoritmes die veranderen waardoor diensten van Takeaway lager in zoekmachines kan komen te staan’. Dat is extra interessant omdat de opkomende concurrent Uber op dat front een bijzondere aandeelhouder heeft: Google.

4. Hoeveel geld wil Takeaway ophalen?

Met de uitgifte van nieuwe aandelen wil het bedrijf 175 miljoen euro ophalen, waarvan het 161 miljoen in het bedrijf kan steken (de rest gaat vooral naar de banken die de beursgang begeleiden). Takeaway.com wil de opbrengst volgens het prospectus vooral gebruiken om de Duitse markt te veroveren en om schulden af te lossen. Bij de beursgang verkopen de bestaande aandeelhouders ook heel wat: zij willen voor hun eigen bankrekeningen ook nog eens minstens 175 miljoen euro verdienen aan de beursgang.

5. Wie verkopen hun aandelen?

Jitse Groen is nu met 46,5 procent de grootste aandeelhouder. Hij verkoopt 5 procent van zijn belang, en door de verwatering door de nieuwe aandelen komt dat straks uit op zo’n 35 procent. Het Australische investeringsfonds Macquarie Capital verkoopt maximaal al zijn aandelen (nu 13 procent), het Nederlandse Prime Ventures verkleint zijn belang van ongeveer 32 procent naar ongeveer 25 procent.