Swipend speuren naar ware liefde

Datingapps Vier jaar na de introductie van Tinder zijn datingapps net zo ingeburgerd als Buienradar en de NS-app. Welke datingapp past bij welke gebruiker?

Illustratie Kamuza Eekman

De ware zoeken begint anno 2016 met de ware app vinden. Natuurlijk, voordat Tinder in 2012 van start ging waren er ook al datingapps. Maar door het succes van Tinder is het aantal de afgelopen jaren rap toegenomen. In de iTunes store zijn er meer dan vijfhonderd apps. In de VS alleen al is deze markt goed voor 2 miljard dollar omzet op jaarlijkse basis.

Hoe deze apps zich onderscheiden? Aanbod. Tinder is inmiddels meer dan 100 miljoen keer gedownload en kent 50 miljoen gebruikers wereldwijd. Opvallend is de enorme populariteit in Nederland: maar liefst 1,5 miljoen gebruikers.

Tinder is leuk doordat werkelijk iedereen voorbijkomt. De promovendus uit Groningen, een kapster uit Zaandam of een leger foodbloggers uit Amsterdam; het kan allemaal. Die willekeur is echter ook een zwakte en daarom zijn er nu nicheapps. De joodse single heeft JDate, eenzame miljonairs kunnen voor een intieme joint venture naar Luxy en bij Align staan de dates in de sterren geschreven.

Niche is één oplossing. Het Nederlandse The Inner Circle doet aan selectie bij de poort: alleen aantrekkelijke en succesvolle mensen zijn welkom. Interessant is het vooralsnog niet in Nederland geïntroduceerde Hinge, waarbij via Facebook vrienden van vrienden worden voorgesteld. Denk aan een feestje van een gemeenschappelijke kennis waar je aan elkaar wordt voorgesteld.

Voor elk type een aparte datingapp. De tekst gaat verder onder de slideshow.

Hoe val je nog op?

Illustratie Kamuza Eekman

Illustratie Kamuza Eekman

Een veelvoorkomend probleem is dat wie een beetje goede foto’s heeft, al snel een forse collectie matches heeft. Goed voor het ego, maar hoe dan nog op te vallen? Bij Bumble loopt een match na 24 uur af, maar die kan bij bijzondere interesse één keer verlengd worden. Op Happn zijn er ‘charms’ voor wie écht in de smaak valt, die bij Tinder dan weer ‘super likes’ heten. Dergelijke likes zijn in het begin beperkt, maar met een abonnement kan dat meer worden.

Daar zit ook de grootste uitdaging voor veel apps: hoe kan er nu eens geld worden verdiend? Eerder dit jaar meldde Tinder dat het 1 miljoen betalende klanten krijgt. Het moederbedrijf van Tinder, Match Group, noteerde een omzet van 301 miljoen dollar, een stijging van 23 procent vergeleken met een jaar eerder.

Of abonnementen ook echt de oplossing zijn, is nog maar de vraag. Veel apps werken gratis namelijk ook al goed. Reclame is een optie, maar dat leidt bijvoorbeeld bij Happn enorm af.

Het antwoord ligt misschien in data. Die worden niet alleen via de apps (locatie!) zelf verkregen, maar ook via Facebook. De meeste apps vereisen namelijk een Facebookprofiel. Handig voor gebruikers om direct alle info en foto’s te uploaden, maar ook voor de apps zelf: zij krijgen toegang tot gegevens op het sociale netwerk. Een Noorse consumentenorganisatie waarschuwde eerder dit jaar voor slechte privacyvoorwaarden van datingapps. Gegevens kunnen worden doorverkocht aan derde partijen en sommige apps slaan informatie tot in lengte van dagen op, ook na het verwijderen van de app.

Een programmeur ontwikkelde software om automatisch dates voor hem te regelen. Wat leerde hij over online daten?

Opvallend is dat sommige datingapps zich ontwikkelen in de richting van contactapps. In juni kocht Tinder de startup Bvddy, een app waarmee sporters elkaar kunnen opzoeken om samen te trainen. Bumble heeft een optie waarmee gebruikers nieuwe vriendschappen kunnen aanknopen. Singles van wie het sociale leven is gekrompen doordat de rest is gesetteld, kunnen elkaar zo morele steun geven.