Auto-industrie

Een jaar na ‘dieselgate’ zijn nog steeds veel nieuwe auto te vies

De auto-industrie is een hardleerse leerling. Een jaar na het begin van het dieselschandaal, waarbij Volkswagen met software uitstoottests manipuleerde, rollen er nog steeds massaal dieselauto’s van de band die veel te vies zijn. Alle grote autofabrikanten produceren dieselauto’s die de nieuwe Europese norm voor uitstoot bij lange na niet halen. Het slechtst presteren Fiat, die ook de motor voor Suzukimodellen levert, en Renault/Nissan. Hun nieuwste dieselauto’s overschrijden de huidige limiet voor stikstofoxiden, die al vanaf 2014 geldt, gemiddeld met respectievelijk 15 en 14 keer. De Brusselse groene lobbygroep Transport & Environment publiceerde maandag, op de eerste verjaardag van dieselgate, een grote overzichtsstudie naar de uitstoot van 230 dieselauto’s. De data komen uit onderzoeken die diverse Europese landen het afgelopen jaar hebben gedaan. Volkswagen scoort ironisch genoeg het best in dit lijstje. De nieuwste modellen overschrijden ‘maar’ vier keer de strengere Euro-6-norm. Dat is niet omdat het bedrijf tot inkeer is gekomen, de modellen dateren van voor het uitbreken van het schandaal. Volkswagen is in absolute zin wel de ergste vervuiler – de fabrikant is marktleider vervuilende dieselauto’s in Europa. In totaal zouden in de EU nu 29 miljoen te vieze auto’s rijden.

Dieselschandaal pagina E4-E5