Recensie

Amusant op herhaling

Critici hebben de riedel al paraat als het gaat om de fantasieloosheid van Hollywood, met z’n franchises, sequels en remakes. The Magnificent Seven is in die optiek de ‘remake van de week’, de zoveelste uiting van ideeënarmoede ***.

Critici hebben de riedel al paraat als het gaat om de fantasieloosheid van Hollywood, met z’n franchises, sequels en remakes. The Magnificent Seven is in die optiek de ‘remake van de week’, de zoveelste uiting van ideeënarmoede. Zo’n kritische benadering is zelf ook al een cliché geworden, net zo afgezaagd eigenlijk als het maken van een remake.

Het is veel boeiender om remakes niet meteen weg te zetten, maar met een cultuursociologische blik te kijken naar wat de verschillen tussen origineel en remake nou precies zijn. Zeker in het geval van The Magnificent Seven, want wat is daar het origineel? De nieuwe versie is een remake van de klassieke western The Magnificent Seven (1960), die zelf weer een remake was van Kurosawa’s samoeraifilm Seven Samurai (1954), en die was op zijn beurt weer geïnspireerd op de Amerikaanse westerns die Kurosawa in de jaren dertig en veertig zag.

Waarom een remake van The Magnificent Seven en niet van een willekeurig andere western? Dat zit hem vooral in het thema dat het laatste decennium weer een specifieke relevantie heeft gekregen: een geterroriseerd stadje komt in opstand tegen een sadistische onderdrukker met de hulp van een zevental dat een klein maar efficiënt leger vormt. De magnifieke zeven, ogenschijnlijk een stelletje misfits, hebben een moraal die hun tegenstander – een nietsontziende kapitalist – ontbeert. Niet moeilijk om daar iets als het vrije Westen versus de terreurdreiging in te zien.

Regisseur Fuqua maakt het zevental bovendien meer etnisch divers dan in 1960, geheel in overeenstemming met het inmiddels door Hollywood omarmde idee dat hun producties wel erg blank zijn. Het heroïsche zevental, inclusief een stoere heldin, wordt aangevoerd door een Afro-Amerikaan (Denzel Washington) en bestaat naast een paar blanken verder uit een Mexicaan, Zuid-Koreaan en een Native American.

Dan de hamvraag, is het een goede film? Nou, het kundig gemaakte The Magnificent Seven is geen meesterwerk maar zeker amusant – al vallen er wel erg veel doden.