Air France-KLM overweegt prijsvechter lange afstand

Luchtvaart

Op langeafstandsvluchten heeft Air France met scherp geprijsde concurrenten te maken. Nu wil het zelf een prijsvechter opzetten.

Air France-KLM overweegt een prijsvechter op te zetten voor langeafstandsvluchten. Na geruchten in Le Monde bevestigde topman Jean-Marc Janaillac dinsdag dat het bedrijf die mogelijkheid „bestudeert”. Air France-KLM zou drie scenario’s overwegen: een geheel nieuwe maatschappij, de aankoop van een bestaande maatschappij of het plaatsen van klanten die minder betalen aan boord van reguliere vluchten.

Welke kant het bedrijf opgaat wilde Janaillac dinsdag bij de opening van een toeristische vakbeurs in Parijs niet zeggen. De verwachting is dat in november bij de presentatie van toekomstplan Trust Together meer duidelijkheid komt. Maar volgens kenners is het opzetten van een nieuwe maatschappij, naar het voorbeeld van Transavia op de middellange afstand, het meest waarschijnlijk. Tien Airbus A340-toestellen die Air France binnenkort afdankt, zouden het begin van de vloot kunnen vormen.

Het nieuws komt een week na de lancering van de nieuwe lowcostmaatschappij French Blue. Die biedt tegen bodemprijzen uit Parijs verre vakantievluchten aan. Vooralsnog vliegt French Blue alleen naar Punta Cana, in de Dominicaanse Republiek, maar het bedrijf heeft twee nieuwe Airbus A350’s besteld om het aantal routes uit te breiden.

Ook naar Noord-Amerika heeft Air France sinds kort met scherp geprijsde concurrentie te maken: de Noorse prijsvechter Norwegian biedt vanaf Parijs rechtstreekse vluchten naar New York voor minder dan 200 euro (enkele reis). Lufthansa maakte onlangs bekend dochterbedrijf Eurowings te willen omvormen tot goedkope langeafstandsmaatschappij.

Nadat de traditionele maatschappijen zich eerder binnen Europa lieten verrassen door de prijsvechters wil Janaillac nu „niet dezelfde fout als tien jaar geleden” maken. EasyJet en Ryanair hebben op de Europese markt inmiddels 45 procent in handen.

Air France-KLM-dochter Transavia doet het intussen goed: tot augustus noteerde de Franse tak een passagiersstijging van 32 procent. Air France-KLM heeft als geheel wel last van de recente aanslagen in Frankrijk, zei Janaillac: in juli en augustus nam het aantal passagiers met Parijs als bestemming met 14 procent af.