Zelf tijdens seks zijn ze verveeld

Slopen en bouwen gaan gelijk op in het gebouw van het Ro Theater in Rotterdam. Als mieren rennen de spelers rond om overal onderdak te creëren: in een doos, onder een stuk plastic, in een kleed. Het is een uitbundige performance, intrigerend om naar te kijken. Het idee van de voorstelling die Our House heet is toepasselijk: Bianca van der Schoot (van het mime-duo Boogaerdt/VanderSchoot) is de nieuwe artistiek leider van het Ro Theater. Our House markeert dus een nieuw begin. Als je goed kijkt, valt het grote aantal bedspiralen en matrassen op.

In de grote zaal wacht de toeschouwers vervolgens een reeks installaties. Telkens, na een moment van donkerte, verschijnt een stel mensen in een verlichte kubus die is als „ons huis”. Ze zijn getooid met een masker. Eenzame figuren, tot geen communicatie in staat. Star en levenloos, zelfs als ze verveeld op een bank seks hebben.

Hun iconische beeldentaal toonden Boogaerdt/VanderSchoot eerder al in de serie Visual Statements. Het is duidelijk dat het nieuwe Ro Theater ook een perfomanceachtige theaterstijl nastreeft. De connectie met het rauwe Rotterdam speelt niet langer een rol. Toneel is met de entree van Van der Schoot een multidisciplinaire installatie over mensen die eerder omhulsels zijn dan personages met een levend innerlijk. Dat maakt van Our House een kil statement.