Boete voor schip dat Groot Barrièrerif beschadigde

Het Chinese schip liep in 2010 vast op het koraalrif, waarbij het enorme milieuschade veroorzaakte.

Een actie van Greenpeace om aandacht te vragen voor het afsterven van het Groot Barrièrerif. Foto: AFP Photo / Dean Sewell

De eigenaar van het Chinese kolenschip dat in 2010 vastliep op het Groot Barrièrerif betaalt een schadevergoeding van 39,3 miljoen Australische dollar (omgerekend bijna 26,5 miljoen euro). Nooit eerder werd er zoveel schade aan het rif veroorzaakt als toen het schip in 2010 vastliep.

De schikking volgt na zes jaar juridische strijd, waarin de eigenaar Shenzen Energy Export weigerde verantwoordelijkheid te nemen voor het vastgelopen schip.

De miljoenen worden besteed aan de nog altijd voortdurende schoonmaak van het getroffen deel van het rif, waar nog steeds giftige chemicaliën en puin in ronddrijven. De olie die uit het schip lekte, bevatte naast koper en zink ook de zeer giftige stof TBT. Als de vervuilende olie blijft ronddrijven, zou dat volgens de Australische regering nog decennialang voor schade kunnen zorgen aan het rif.

Grootste beschadiging uit de geschiedenis

In april 2010 liep de Sheng Neng 1 - een kolenschip van 225 meter lang - vast op het Australische Groot Barrièrerif. Het koraalrif raakte over een lengte van drie kilometer vervuild met olie uit het schip. Nadat de tanker was vastgelopen, bleek dat het zo’n twintig meter koraal met zich meesleepte.

Destijds ontstond de vrees voor het ontstaan van een zogenaamde ‘kolensnelweg’ die dwars tussen de beschermde koraalriffen door zou lopen. De route die de Shen Neng 1 wilde nemen was niet verboden, maar doordat het schip sterk van koers afweek kwam het in beschermd - en ondiep - koraalrif terecht.

Veel Chinese schepen kiezen de route om van Australië naar China te varen. Vorig jaar was de verwachting van de havenautoriteiten dat het aantal schepen door het Groot Barrièrerif de komende jaren flink toeneemt.