HBO beheerst Emmy’s, maar kijk eens naar de nummer twee

Tv-prijzen

Met Game of Thrones heeft HBO gisteravond weer de meeste Emmy’s opgehaald. Maar de grote verrassing kwam van nummer twee: FX.

De tv-serie ‘The People v. O. J. Simpson’ (FX) won 5 Emmy’s. Foto AFP

Weer is Game of Thrones de grote winnaar van de Emmy-uitreiking. De fantasyserie won twaalf Amerikaanse tv-prijzen, waaronder die voor beste tv-serie. Met in totaal 38 Emmy’s is Game of Thrones de meest bekroonde serie ooit. En weer is HBO hiermee de meest bekroonde tv-zender, met 22 Emmy’s.

De uitreiking van de Primetime Emmy’s, zondagavond in Los Angeles, bood wat dit betreft geen verrassing. Met zijn kwaliteitsseries drukt betaalzender HBO al een jaar of vijftien de grote tv-netwerken (ABC, CBS, NBC) in de berm. Interessanter is de tv-zender die op nummer twee binnenkwam: kabelzender FX.

FX kreeg 18 Emmy’s. De meeste waren voor The People v. O. J. Simpson. Critici roemen de durf van de zender, en de vrijheid die makers er krijgen. FX is vooral sterk in ‘limited series’: tv-series die per seizoen een afgerond verhaal vertellen.

The People v. O. J. Simpson (5 Emmy’s) werd na de eerste aflevering het gesprek van de dag in de VS. De serie gaat over veel meer dan alleen de moordzaak uit 1995 tegen football-held en acteur O. J. Simpson. De zaak verdeelde het land langs rassenlijnen (wit Amerika achtte Simpson schuldig, zwart Amerika vond hem een slachtoffer van de racistische politie) en sinds de Black Lives Matter-beweging is dat weer uiterst actueel. Ook het gulzige mediacircus dat de rechtszaak ernstig vervormde, is alleen maar herkenbaarder geworden.

Ook FX-serie Fargo kreeg vele nominaties, maar verzilverde er slechts twee, waaronder die voor beste regie. Weinig producties kwamen dit jaar in de buurt van het fenomenale tweede seizoen, gemaakt door Noah Hawley. De serie is een spin-off van de speelfilm van de gebroeders Coen, maar kan inmiddels op zichzelf staan, met behoud van de typische Coen-sfeer en -humor. Stijlvol, vol met geweldige acteerprestaties en met slimme vondsten. Het zelfvertrouwen van de makers spat van het scherm.

Net zo baanbrekend als HBO

FX, onderdeel van 21st Century Fox, viel sinds 2002 op met politieserie The Shield en de comedy Nip/Tuck. Echt naam maakte de zender met bikersserie Sons of Anarchy (2008) en Louis (2010) een comedy van Louis CK.

De zender krijgt de lof waarmee HBO ook ooit werd onthaald: baanbrekend in seks, geweld, zwarte humor. En baanbrekend in het gebruik van genrestukken die een verrassende invulling krijgen, waardoor alles een beetje scheef staat. Verder krijgen de schrijvers alle ruimte om te maken wat ze willen – hoe wild hun ideeën ook lijken.

In alle beschouwingen komt de naam van FX-baas John Landgraf (Detroit, 1962) terug, hij wordt zelfs de „burgemeester van televisie” genoemd. Landgraf is nauw betrokken bij de ontwikkeling van zijn series en staat erom bekend uitstekende relaties met zijn makers te hebben. Joel Fields en Joe Weisberg, bedenkers van The Americans (in Nederland te zien via Netflix), lieten weten van een brug te springen als hij dat van ze zou vragen.

Terwijl Reed Hastings van Netflix zijn makers vooral vrijlaat, is Landgraf veel meer betrokken bij de inhoud. In een profiel van GQ vertelt Landgraf dat hij zich bemoeide met vrijwel ieder detail van de pilot van de spionageserie The Americans, van de casting tot de soundtrack. Maar niet om de serie ‘makkelijker’ te maken voor de kijkers. Producent Weisberg: „Alle aanwijzingen die we kregen hadden deze boodschap: blijf zoeken naar iets wat uniek en ongebruikelijk is.”

Hoewel Landgraf FX al sinds 2005 leidt, kreeg hij buiten de industrie vooral bekendheid met een geruchtmakende speech die hij in 2015 gaf tijdens de tv-beurs TCA. Daar gebruikte hij de term ‘Peak TV.’ volgens Landgraf worden er te veel tv-series gemaakt – vorig jaar in de VS een recordaantal van 409. Hij kwam ook met grafieken: de groei zal nog een paar jaar doorzetten en daarna zal de zeepbel barsten. „Ik denk dat er een evenwicht moet zijn tussen het aantal series dat je maakt, en het aantal dat je feitelijk kunt consumeren met je oogballen.”