Verstappen nekt zichzelf opnieuw, Rosberg herovert leiding in WK

Voor de derde keer op rij startte de Nederlander niet goed en volgde een inhaalrace om schade te beperken. Nico Rosberg bleef ondertussen ongenaakbaar.

De start van de grand prix in Singapore waarbij Verstappen direct dure plaatsen verloor. Foto AP / Yong Teck Lim

Eén keer kan pech zijn, twee keer is ongelukkig. Maar voor de derde keer op rij een race verprutsen in de eerste 50 meter: dat is niet langer een speling van het lot. Red Bull en Max Verstappen hebben een probleem op te lossen en snel ook. Want telkens twee dagen hard werken voor zicht op een podiumfinish verknallen in de eerste seconden van de race, dat kan niet langer zo.

Na langzaam wegkomen van zijn startplek in Spa en Monza was Verstappens machteloze start in Singapore opnieuw direct het einde van wat dé race van het resterende seizoen moest worden. Juist het stratencircuit van Singapore paste de Red Bull perfect: wegligging boven vermogen, precies waar de RB12 het van moet hebben dit jaar.

Maar waar het in de zomermaanden - na die fantastische eerste grand prix-zege in Spanje - niet op leek te kunnen met podiumplaatsen, vecht Verstappen in de afgelopen drie races om plaatsen waar zijn Red Bull eigenlijk te goed voor is.

Momentum weer aan zijde Rosberg

Vorige keer was het een softwareprobleem, als we Red Bull moeten geloven. Nu was de koppeling niet goed meer. Verstappen hoeft die alleen maar los te laten en die wagen moet wegschieten van z’n startplek. “Vóór de start zei het team al dat de koppeling niet goed zou werken”, aldus Verstappen na de race op zijn website.

“Toen ik de koppeling los liet, had ik weer veel wielspin, dus dan kun je niets meer doen. Daarna moest ik nog remmen omdat Hulkenberg voor mij spinde en verloor ik nog meer snelheid.”

Maar wat buitenstaanders zien is dat de techniek het in de trainingen wel gewoon doet, en dat het in de races evenzogoed werkt voor teamgenoot Daniel Ricciardo. En die heeft toch echt hetzelfde materiaal onder z’n kont.

Tekenend voor hoe duur die fouten bij de start zijn, is de reeks die Ricciardo aan het neerzetten is. De Australiër rijdt met hetzelfde materiaal naar tweede plaatsen in België en Singapore waar louter de nieuwe WK-leider Nico Rosberg sneller was.

De Duitser, die een superieure seizoensstart kende waarin hij de eerste vier races won, verloor de leiding in het WK toen teamgenoot en rivaal Lewis Hamilton halverwege het seizoen een kwartet overwinningen boekte. Maar de wereldkampioen van de afgelopen twee jaar zag in de laatste drie grands prix dat Rosberg het momentum weer heeft overgenomen met in elk van die races een zege.

Met inmiddels acht overwinningen loopt hij twee zeges voor op Hamilton. Daar krijg je geen punten voor, maar met een pikante rivaliteit binnen een team zoals Mercedes die kent tussen de Duitser en de Brit, doen dergelijke statistieken evenmin kwaad.

Niet verleerd

De slotfase van het seizoen breekt over veertien dagen aan met zes races in negen weken tijd. Van Verstappen hoeven we dan in principe geen kansen op een zege meer te verwachten. De resterende circuits spelen de machtige Mercedes-motoren in de hand.

Eerst moet de jonge Nederlander samen met Red Bull zijn starts op orde krijgen en weer in de buurt zien te komen van zijn belangrijkste concurrent: Daniel Ricciardo.

“We moeten ons erop focussen om de start onder controle te krijgen. Om drie races op een rij een slechte start te maken is natuurlijk erg teleurstellend.”

Dat hij nog steeds net zo hard en goed racet als in zijn eerste races voor Red Bull bewees hij zondag wel gewoon weer. De enige coureur die in het oog sprong met fraaie manoeuvres was, zoals zo vaak, Max Verstappen die zich naar de troost van een zesde plaats knokte.

Op datzelfde moment stoomde Ricciardo in de slotfase op richting Rosberg. De Duitser legde de race met een bandenstop minder af en op zijn versleten rubber zag hij de Red Bull-coureur nog angstig dichtbij komen. In het kader van schadebeperking wist Lewis Hamilton zijn weinig verheffende weekend af te sluiten met een derde plek. Hij heroverde die podiumplek door Ferrari’s Kimi Raikkonen middels een sterke slotfase te snel af te zijn.

Uitslag grand prix van Singapore:

1. Nico Rosberg (Mercedes) 61 ronden
2. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) +0,5 sec
3. Lewis Hamilton (Mercedes) +8,0
4. Kimi Raikkonen (Ferrari) +10,2
5. Sebastian Vettel (Ferrari) +27,7
6. MAX VERSTAPPEN (Red Bull Racing) +1.11,2
7. Fernando Alonso (McLaren) +1.29,1
8. Sergio Perez (Force India) +1.51,0
9. Daniil Kvyat (Toro Rosso) +1.51,6
10. Kevin Magnussen (Renault) +1.59,9

Stand in het WK na 15 van de 21 races:

1. Nico Rosberg 273 (+25)
2. Lewis Hamilton 265 pnt (+15)
3. Daniel Ricciardo 179 (+18)

6. MAX VERSTAPPEN 129 (+8)

Hoe de race in Singapore zich ontvouwde: bepalende momenten

Nico Rosberg (Mercedes) reed de hoge verwachtingen van Red Bull in de kwalificatie met overmacht aan stukken en start vanaf pole position. Daniel Ricciardo en Max Verstappen starten als tweede en vierde, WK-leider Lewis Hamilton staat tussen hen in.

gp-banner_sin

  • De start van de grand prix kent meteen een crash. Nico Hülkenberg ziet zijn Force India in de sandwich raken bij de Torro Rosso’s en boort zijn bolide in de muur (video). Safety car op de baan en race voorlopig geneutraliseerd. Max Verstappen kent voor de derde keer op rij een slechte start en zakt naar P8. Opnieuw een inhaalrace voor de Nederlander dus.
  • Race weer onderweg: Rosberg leidt voor Ricciardo en Hamilton. In de herhaling blijkt dat Verstappen bij de start maar net ontsnapt aan de mêlee van Hülkenberg. Maar in de eerste plaats had hij daar helemaal niet tussen hoeven te geraken als de Red Bull weer eens lekker weg zou rijden van z’n startplek.
    Twitter avatar Mattzel89 Mattzel89 “OH SHIT OH SHIT OH SHIT OH SHIT OH SHIT OH SHIT OH SHIT OH SHIT OH SHIT OH SHIT OH SHIT OH SHIT” - Max Verstappen https://t.co/0ZmHz9VJod
  • Tien ronden achter de rug en nog 51 te gaan. Verstappen krijgt een plek cadeau omdat Carlos Sainz voor zijn neus een eerste pitstop maakt. Max kan langer dan anderen doorrijden omdat hij op een iets hardere band is gestart. Datzelfde geldt voor Ricciardo die op die manier voor Rosberg zal proberen te geraken.
  • Op een kwart van de race dreigt het een voorspelbare grand prix te worden. Rosberg heeft geen druk van Ricciardo (+6 sec) die op zijn beurt een prima buffer naar Hamilton heeft opgebouwd (+3 sec). Max Verstappen kiest er voor achter Daniil Kvyat (Toro Rosso) vandaan te gaan en gaat voor z’n eerste bandenstop. Hij komt terug op P15.
  • Verstappen is nu even lekker bezig en pakt beide Manors. Nu terug achter Kvyat die ook een pitstop heeft gemaakt en 12e ligt. De leiders hebben ook nieuw rubber gehaald en vooraan niets gewijzigd: Rosberg, Ricciardo, Hamilton. Mercedes heeft wel problemen met remschijven die te heet worden. Gaat dat nog een rol spelen in het vervolg van de race?
  • Verstappen heeft pech dat hij weer vastzit achter Kvyat. In de nauwe straten van Singapore is het lastig inhalen en de Rus is er veel aan gelegen de man aan wie hij zijn plek bij Red Bull verloor achter zich te laten. Een hard gevecht waarbij Kvyat Verstappen onder meer buiten de baan dwingt.
  • Halverwege de grand prix en Verstappen opnieuw binnen voor nieuwe banden. Dat is opnieuw eerder dan verwacht. Kiest hij een afwijkende strategie om zo door het verkeer te komen of waren de banden op na het gevecht met Kvyat? Feit is dat hij terugkomt op de baan als 13e. Hamilton, ‘rustig’ rijdend om zijn remmen niet stuk te rijden, heeft nu Raikkonen bijna op z’n staart. Rosberg 4 seconden voor Ricciardo.
  • Problemen voor WK-leider Hamilton. Hij verliest inderdaad zijn plek aan Raikkonen en ligt nu vierde. Zoals het er nu voor staat verliest hij de leiding in het kampioenschap en komt hij op 11 punten achterstand van Rosberg, die op weg is zijn derde zege op rij te pakken.

    Verstappen nu op P6: dat schiet weer een beetje op.

  • Laatste kwart van de race en Rosberg stabiliseert het gat naar Ricciardo constant rond de 4 tellen. De teamgenoot van Max heeft Raikkonen op zo’n 5 seconden en daarachter heeft Hamilton wat snelheid teruggevonden. Ruim een halve minuut daarachter dan Verstappen, die op dit moment na lang knokken met de mindere goden enigszins terug is waar hij begon.
  • Pitstop Verstappen en Hamilton! Beide heren kiezen als eerste voor hun laatste stop. Raikkonen pareert met een stop direct in de volgende ronde maar hij komt net achter Hamilton op de baan. De Fin heeft wel de zachtere band en zou dus meer grip moeten hebben in die laatste veertien ronden. Verstappen komt terug op de baan als 9e en kan misschien nog drie plaatsen winnen.
  • Tien ronden resten nog. Verstappen leek weer vast te komen zitten achter Kvyat maar pakt de Rus nu op een punt waar het eigenlijk niet kan.

    Rosberg leidt, Ricciardo met 5 tellen op Hamilton, die Raikkonen op 1,5 seconden achter zich weet. Maar moet Rosberg nog een pitstop maken? Dan kon het weleens krap worden voor de Duitser.
  • Nog vijf rondjes en Max pakt P6 van Alonso. Hij heeft weer hard moeten knokken om iets van die verkwanselde start goed te maken, maar dat doet de Nederlander dan ook. Vooraan lijkt Rosberg net genoeg over te houden op z’n versleten banden om Ricciardo achter zich te houden. Hamilton nog steeds met Raikkonen kort achter zich.
  • FINISH! Nico Rosberg wint zijn derde race op rij en pakt de leiding in het WK terug. Daniel Ricciardo wordt tweede en Lewis Hamilton, die zakt naar de tweede plek in het wereldkampioenschap, wordt derde. Verstappen eindigt als zesde.

Uitslag grand prix van Singapore:

1. Nico Rosberg (Mercedes) 61 ronden
2. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) +0,5 sec
3. Lewis Hamilton (Mercedes) +8,0
4. Kimi Raikkonen (Ferrari) +10,2
5. Sebastian Vettel (Ferrari) +27,7
6. MAX VERSTAPPEN (Red Bull Racing)
7. Fernando Alonso (McLaren) +1.11,2
8. Sergio Perez (Force India) +1.21,1
9. Daniil Kvyat (Toro Rosso) +1.21,6
10. Kevin Magnussen (Renault) +1.30,0

Stand in het WK na 15 van de 21 races:

1. Nico Rosberg 273 (+25)
2. Lewis Hamilton 268 pnt (+18)
3. Daniel Ricciardo 176 (+15)

6. MAX VERSTAPPEN 129 (+8)