Londense metro gedomineerd door katten

#catsnotads Dat katten het internet hebben veroverd wisten we al. Schijnbaar was dat niet genoeg. Ze domineren nu ook het openbaar vervoer.

Het Clapham Common-metrostation in Londen

Dat katten het internet hebben veroverd wisten we al. Schijnbaar was dat niet genoeg. Ze domineren nu ook het openbaar vervoer. In het Clapham Common-metrostation in Londen zijn de komende twee weken alle reclameborden in handen van katten. Alle advertenties zijn namelijk vervangen door kattenplaatjes.

Een betere wereld

Dit is een actie van het creatieve gezelschap Glimpse, dat het project ‘Citizens Advertising Takeover Service’ heeft genoemd, oftewel CATS. Glimpse startte in april een Kickstarter om geld op te halen voor dit poezige festijn. Zo’n 23.000 pond (ruim 27.000 euro) haalde de actie op, genoeg om twee weken lang alle reclameborden te mogen beplakken met katten.

De katten op de billboards zijn niet zomaar katten, maar katten uit Londense dierenasiels die opzoek zijn naar een nieuwe baas. Er zijn ook enkele huiskatten geportretteerd: bij een donatie van 100 pond (125 euro) mocht je een eigen kat laten afbeelden in het Londens metrostation.


Achter de actie zit geen commerciële gedachte. James Turner, de oprichter van Glimps, zegt op zijn site dat hij wil werken aan een betere wereld, en dus geen marketingdoeleinden dient. „In plaats van je te vragen iets te kopen, zoals de advertenties die normaal op het station hangen doen, vragen wij je om na te denken over wat écht waardevol is in het leven. Dat hoeven natuurlijk niet per se katten te zijn, maar het is waarschijnlijk wel iets wat je niet in een winkel vindt.”