De droom van echt

Vroeger, vroeger geloofden we nog in toekomst. Technologie zou de wereld gaan veranderen en dat was geweldig! Het was de tijd dat je je schoenmaat kon meten met röntgenstralen en dat burgers droomden van vliegende atoomauto’s. En nu hééft de technologie de wereld veranderd en waar geloven we dus in? In de echtheid van het verleden, in traditionele authenticiteit. En nergens zo sterk als in voedsel. Groente direct van de boer, bananen met een fotootje van de blije plukker.

Prima, als het waar zou zijn. Het treurige resultaat van de authenticiteitsgolf is een sterke vermommingscultuur in het voedingsvak. Eerder deze week schreef nrc.next al over het ‘schandaal’ dat zich ontpopte in de festivalwereld. De authentiek oosters ogende Hurry Curry Foodtruck bleek gewoon Conimex-spullen te verkopen. Van de eters geen klachten, voorzover bekend, maar de droom is uiteengespat. Ook Aviko en Albert Heijn hebben eigen hipsterfoodtrucks. Brrr. Dit is onze werkelijkheid: het boerenbrood is niet aan te slepen, uit de broodfabriek.

En nu dus de bierwereld. Het bierverhaal van Hester van Santen verder op in deze bijlage laat mooi zien dat bier ‘ambachtelijker’ mag zijn dan ooit, in de high tech back office wordt biotechnologisch alles uit de kast gehaald om het bier zo lekker en bijzonder mogelijk te maken. Zelfs wordt het heilige gist genetisch gemanipuleerd om te kijken wat er allemaal kan. Als de genproef slaagt, wordt de nieuwe genetische toestand van het gist op conventionele wijze doelgericht nagebouwd. Niemand die er iets van hoeft te weten, al is het geen geheim. De nieuwe superieure membraanfilters zie je niet terug op het flesje. Het kritische publiek wil vooral de juiste woorden horen.

Is dat erg? Product placement gedijt bij gimmicks en halve waarheden. De brouwers zijn beretrots op hun innovaties, maar hangen de vooruitgang niet aan de klok. Maar voor het zelfbewustzijn van een samenleving is het jammer dat de technische hoogstandjes verborgen blijven.

De toestand is wanhopig maar niet ernstig. Uit de recente Nationale Toekomstmonitor 2016 van de Stichting Toekomstbeeld der Techniek blijkt dat 80 procent van de Nederlanders denkt dat ‘technologie en wetenschap de komende 25 jaar zullen floreren’. De meesten hopen er ook van te profiteren. Zolang de technici maar niet openlijk aan hun curry of bier komen.