Festival is brug tussen de academie en de praktijk

Neu Now

In de Westergasfabriek tonen pas afgestudeerde kunstenaars uit heel Europa hun werk. Ze doen er vooral nuttige contacten op.

Werk van Tsai Yi-Ting op Neu Now Foto Iris Duvekot

Altijd maar door

Een groot betonnen blok, met op ooghoogte daaraan vast een lange lopende band. Op die smalle band staat een speelgoedautootje. Het rollende rubber schuift eindeloos onder de wieltjes van het wagentje door. „Mensen gaan altijd maar door, ik vraag me af waarom. Daar gaat dit werk over”, legt kunstenaar Tsai Yi-Ting uit. Ze is een van de deelnemers van kunstfestival Neu Now op het Amsterdamse Westergasterrein waar werk van jonge afgestudeerde kunstenaars wordt gepresenteerd. Yi-Ting, vorig jaar afgestudeerd aan de Taipei National University of the Arts in Taiwan, zou zelf graag als autonoom kunstenaar kunnen rondkomen van haar werk. Tijdens Neu Now toont ze haar werk voor het eerst in het buitenland.

Neu Now wil een brug zijn tussen de kunstacademies en de professionele praktijk, met een expositie, performance-, film- en theaterprogramma waarin jong talent in alle disciplines zich presenteert. De afgelopen acht jaar reisde het festival langs steden als Nantes, Vilnius, Tallinn en Porto. Sinds vorig jaar keert het festival jaarlijks terug in Amsterdam. „Dat is voor veel deelnemers makkelijker te bereiken dan Porto”, aldus artistiek directeur Paula Crabtree.

Onderscheid

Yi-Ting is als Taiwanese een uitzondering: het festival, dat wordt georganiseerd door het Europees verbond van kunstacademies (ELIA), richt zich op jong afgestudeerd talent van Europese kunstacademies. „We kunnen wel proberen ons tot Europa te beperken, maar zo werkt het niet”, licht Crabtree toe. „De kunstwereld functioneert volledig internationaal. We hebben een Koreaanse deelnemer uit Leipzig en vorig jaar Amerikanen uit België: kunstacademies zijn net zo internationaal als de professionele kunstwereld.”

De recente discussies rondom de Brexit lijken op de expositie geen thema te zijn. „We maken een onderscheid tussen Europa als culturele verbondenheid en de Europese Unie als politiek systeem”, stelt Crabtree. „De nadruk ligt op de gedeelde cultuur. We houden bij de selectie geen rekening met lidstaten. Soms kan het overigens wel lastig zijn, een paar jaar terug hadden we een deelnemer uit Kroatië, dat was toen nog geen lidstaat, toen hadden we veel gedoe met importheffingen van haar werk.”

Met goede technische ondersteuning wil Neu Now de kunstenaars verder helpen in hun carrière. „Als je net van de academie komt, is het moeilijk een balans te vinden tussen voldoende inkomen en creatieve vrijheid”, zegt Crabtree. „Door zestig kunstenaars die in dezelfde fase zitten bij elkaar te brengen, kunnen ze ervaringen uitwisselen. Na een week vertrekken ze met een adresboek vol nuttige contacten.” Voor de deelnemers worden er workshops georganiseerd. Vrijdag is het thema: ‘Hoe kun je rondkomen van je kunst?’