Onderwijs

Aandacht in de les, daar is het terroristen juist om te doen

Karin den Heijer: Je hoeft niet elke terreuraanslag in de klas te bespreken, want dat willen de terroristen juist.

Het feest van 14 juli in Nice, vlak voor de terreuraanslag. Karin den Heijer

Dit vakantiekiekje nam ik deze zomer in Nice op 14 juli, de dag van de vrijheid in Frankrijk. De stemming was feestelijk. Feestwagens reden rond 6 uur ‘s avonds naar de Promenade des Anglais en wij liepen met hen mee. Ik poseerde met een van de veteranen. Op de boulevard dronken mijn man en ik een biertje. De kinderen speelden op het strand. Om 21 uur vertrokken wij met de boot naar Corsica. Toen we de volgende ochtend waren aangekomen, hoorden wij dat er een aanslag had plaatsgevonden op de plek waar wij hadden gezeten.

Voor de tweede keer dit jaar kwam terrorisme wel erg dichtblij. Wij hebben een aantal jaar in Brussel gewoond. Ik gaf er les en nam regelmatig de metro. Tien jaar later, op 22 maart, de dag van de aanslagen in Brussel, gaf ik les in Rotterdam. Ik besloot geen wiskunde te geven, maar de hele dag in het teken te stellen van de aanslagen.

Mijn leerlingen waren het niet met mij eens. ,,Laten we geen aandacht besteden aan terroristen mevrouw”, zeiden ze. ,,Dat is wat ze willen. Laten we wiskunde gaan doen.” Ik was blij verrast en ontroerd. De toekomst, dat zijn mijn leerlingen. Velen van hen zijn deze maand begonnen met een medische of technische studie. Zij zullen een rol gaan spelen in de wetenschappelijke en maatschappelijke vooruitgang.

Het is mijn gewoonte mijn leerlingen serieus te nemen. Dus wat te doen met het idee dat mijn gezin deze zomer aan de dood is ontsnapt? Ik ga over tot de orde van de dag. Vooruitgang is vrijheid. Ik leerde het van mijn leerlingen. Wat een mooi beroep heb ik!

Karin den Heijer (ir. chemie) is docent wiskunde aan het Erasmiaans gymnasium en bestuurslid van Beter Onderwijs Nederland.