onlinebeleid

Omroepen hekelen de NPO – ze willen meer vrijheid op het web en meer digitale kwaliteit

Omroepdirecteuren en programmamakers hebben forse kritiek op het onlinebeleid van de NPO, de centrale leiding in Hilversum. De NPO en de omroepen voeren besprekingen om tot een nieuwe digitale strategie te komen.

Bijna alle omroepen willen minder bemoeienis van de NPO en meer geld voor online-tv. „Het is telkens touwtrekken als we iets meer op YouTube willen doen dan reclame maken voor onze programma’s”, zegt VPRO-directeur Lennart van der Meulen. Juist nu de NPO moeite heeft jongeren te bereiken zou het moeten inzetten op YouTube, Facebook, Snapchat en andere sociale media, aldus de meeste omroepen.

NPO-bestuurder Frans Klein wil niet vooruitlopen op de besprekingen met de omroepen. Wel zegt Shula Rijxman, de bestuursvoorzitter van de NPO, per mail dat ze de politiek een extra investering van 50 miljoen euro heeft gevraagd om de omslag van lineaire tv naar online te maken. Staatssecretaris Sander Dekker (Media, VVD) gaf al aan dat hij niet van plan is het mediabudget met 50 miljoen euro te verhogen.

Hilversum digitaal Twee, pagina 6