Grootste omzetdaling binnenvaart in drie jaar tijd

De daling ligt aan lagere tarieven en een terugloop van bulkgoederen en containers in zeehavens.

Mensen op strandjes langs de IJssel, waar veel binnenvaart over gaat. Foto Herman Engbers / NRC

De Nederlandse binnenvaart heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de grootste omzetdaling in drie jaar tijd meegemaakt. Van april tot en met juni kwam er 6 procent minder geld binnen. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag publiceert.

De grootste oorzaak hiervan is volgens het CBS de lagere tarieven waar de binnenvaart mee te maken heeft. Die lagen in het tweede kwartaal op het laagste niveau in twee jaar. De tarieven waren laag doordat de waterstanden van april tot en met juni op een normaal niveau stonden. Dat is nadelig voor de binnenvaart. Want als het water op een normaal niveau staat, zijn er genoeg schepen voor de te vervoeren vracht. Dat drukt de tarieven, en daarmee de omzet, aldus het CBS.

Dat was anders in het tweede kwartaal van 2015. Toen steeg de omzet in de binnenvaart met 9 procent. Het water stond een stuk lager, waardoor schepen minder goederen konden vervoeren. Dan is er meer scheepsruimte nodig voor eenzelfde hoeveelheid lading. Dat drijft de prijzen omhoog.

Overcapaciteit

Ook heeft de binnenvaart al jaren te maken met overcapaciteit, zegt NRC-redacteur Mark Duursma:

“Er zijn simpelweg te veel schepen voor te weinig lading. Hierdoor zijn de prijzen gaan dalen.”

De oorzaak van deze overcapaciteit ligt volgens Duursma in de grotere schepen die de binnenvaart is gaan gebruiken.

Ook macro-economische factoren spelen mee. CBS meldt dat de aanvoer van bulkgoederen en containers uit zeehavens is teruggelopen. Door opeenvolgende economische crises is de wereldhandel teruggezakt. Hierdoor heeft ook de binnenvaart minder te vervoeren.