Een slechte smartlap

Je hebt goede en slechte smartlappen, Ma ma past in die laatste categorie **.

©

Als bij Magda (Penélope Cruz) borstkanker wordt geconstateerd, reageert ze opvallend laconiek. Werkloos, in huwelijkscrisis en nu dit. Om zichzelf, maar vooral haar gevoelige zoontje Dani te beschermen, ontwikkelt zij een niets-aan-de-handhouding. Man weg? Waarom niet aanpappen met die leuke voetbalscout die bij een tragisch ongeluk zijn vrouw en kind verloor? Haaruitval door chemo? Gewoon zelf vol trots je haar afscheren in een scène die herinnert aan de stoere Demi Moore in G.I. Jane (1997).

Ma ma streeft geen realisme na, want wat er vervolgens allemaal gebeurt tart elke beschrijving. Zo barst Magda’s gynaecoloog te pas en te onpas in zingen uit, blijkt haar nieuwe echtgenoot impotent te zijn en bovendien op mannen te vallen. Als de ergernis toeslaat over het onverdraaglijke soapgehalte en de ongerijmde verwikkelingen, begint het te dagen dat regisseur Julio Medem het erom doet. Het Spaanse Ma ma is het filmische equivalent van de smartlappen van Magda’s gynaecoloog: vandaar de oppervlakkigheid, de ongeloofwaardigheid en de pathos. Dan nog heb je goede en slechte smartlappen, Ma ma past in die laatste categorie.