De omroepen hekelen de NPO – ze willen meer vrijheid op het web

Omroepdirecteuren en programmamakers hebben forse kritiek op het onlinebeleid van de NPO, de centrale leiding in Hilversum. De NPO en de omroepen voeren al geruime tijd besprekingen om tot een nieuwe digitale strategie te komen.

Bijna alle omroepen willen minder bemoeienis van de NPO en meer geld voor online-tv. „Het is telkens weer touwtrekken als we iets meer op YouTube willen doen dan reclame maken voor onze programma’s ”, zegt VPRO-directeur Lennart van der Meulen. Strenge regels, zoals een verbod op het plaatsen van langere fragmenten op sociale media en YouTube, leggen omroepen te veel beperkingen op. Juist nu de NPO zoveel moeite heeft jongeren te bereiken zou het moeten inzetten op YouTube, Facebook, Snapchat en andere sociale media waar jongeren hun media consumeren, vinden de meeste omroepen.

NPO-bestuurder Frans Klein wil niet op de onenigheid reageren. Hij wil niet vooruit lopen op de lopende besprekingen met de omroepen.

De NPO begrootte dit jaar 19,5 miljoen euro voor online producties, circa 2,5 procent van het totaalbudget. „Een schijntje”, aldus Dominique Weesie, directeur van PowNed. Dat de NPO niet wil investeren om de beeldkwaliteit op NPO Gemist te verbeteren, stuit eveneens op veel onbegrip. Die kwaliteit blijft achter bij die van bijvoorbeeld Netflix.

Bij de seizoensopening vorige maand zei Klein nog: „We zetten vol in op on-demand.” Hij zei dat vanaf begin 2017 via NPO.nl meer programma’s langer worden aangeboden en NPO Gemist meer zal inspelen op de persoonlijke behoefte van de kijker. Dat is onvoldoende, meent menig omroepbaas.

Digitaal Hilversum Pagina C2-C3