Op Magneetfestival is iedere bezoeker een deelnemer

Magneet Festival

No spectators, only participators’ is het uitgangspunt van het driedaagse festijn.

Magneet Festival Foto The Hos Pages

Een huwelijkskapel, een borstelbaan om van af te sleeën, een massage-tent, een kwalvormig bouwsel gevuld met dwarsfluitisten en sufizang, en overal slingers, lichtjes en hangplekken; het Magneetfestival in Amsterdam-Oost omlijst de muzikale optredens met gevarieerd vertier.

Vrolijke editie

Als een van de laatste driedaagse festivals van het seizoen, werd afgelopen weekend op het Zeeburgereiland het Magneetfestival voor de zesde keer gehouden. Het festijn onderscheidt zich van andere festivals doordat iedereen kan bijdragen aan de aankleding en invulling; het uitgangspunt is ‘No spectators, only participators’. Dankzij de inzet van velen, kan het terrein uitbundig worden aangekleed. Dit, tezamen met de gunstige temperatuur, leidde tot een vrolijke editie, waar op de zondag tot laat in de avond werd gedanst op blote voeten in het zand, tussen de vreugdevuren.

Het uitgangspunt is ‘No spectators, only participators’.

Het muziekprogramma bood namen als Lucky Fonz III en Jameszoo, die deze zomer al op meerdere festivals speelden. De stijl van Lucky Fonz sloot aan bij de Magneetsfeer. Hij vraagt altijd al participatie uit het publiek, in de vorm van meezingen en ingestudeerde koortjes. Maar zondag kreeg hij ook nog steun van een groepje kinderen dat op het podium achter een omlaag geschroefde microfoon kwam staan en niet helemaal feilloos maar met volledige inzet de refreinen van ‘Linde Met Een E’ meeriep.

Vrouwelijke muzikanten

Het Jameszoo Quartet uit Den Bosch maakte dit jaar het veelgeprezen album Fool met daarop een grillige combinatie van zweverige elektronica en solide jazzgrooves. Voor het Magneetpubliek was het optreden van Mitchell van Dinther en zijn introvert spelende muzikanten wellicht ongrijpbaar, maar er scholen kleine uitbarstingen van opwinding in hun uitweidingen op keyboard en vijfsnarige basgitaar.

Het festival viel onlangs gunstig op: uit een onderzoek onder twintig populaire festivals bleek dat de Magneetprogrammering het grootste aandeel heeft aan vrouwelijke muzikanten; 17,6 procent. Zondag speelden die vrouwen in The Mysterons en Eut. Bij The Mysterons, met zangeres Josephine van Schaik, wervelden haar hoge zang,de orgeldeuntjes en suizende gitaarakkoorden op een manier die zowel psychedelisch als stuwend klonk.

Het festival viel onlangs gunstig op: uit een onderzoek onder twintig populaire festivals bleek dat de Magneetprogrammering het grootste aandeel heeft aan vrouwelijke muzikanten.

De verrassing in een achteraftentje, was het nieuwe Eut, een Haagse kwintet rond zangeres Megan de Klerk en gitariste Tessa Raadman. Ook de mannelijke muzikanten waren overtuigend. Euts muziek, rond De Klerks indringende voordracht, biedt een pingpongspel van kaatsende zangstemmen en melodielijnen die afwisselend gespeeld worden door gitaar, bas of keyboard. Zo groeide hun nummer ‘Lie Detector’ uit tot feestelijke, op het nippertje binnenboord gehouden wanorde.