Kesting en Dierickx zijn de beste acteurs van het jaar

Toneel

Zondag werden de Louis en Theo d’Or uitgereikt in Amsterdam.

Hans Kesting is de beste toneelacteur van dit jaar, Wine Dierickx de beste actrice. Zij kregen zondagavond respectievelijk de Louis en Theo d’Or, voor de beste mannelijke en vrouwelijke hoofdrol van het seizoen op het jaarlijkse Toneelgala in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Kesting bedankte zijn echtgenoot, regisseur Guy Cassiers en regisseur Ivo van Hove. Bijrolprijzen Arlecchino en Colombina gingen naar Risto Kübar en Ilke Paddenburg. Artistiek leider Thibaud Delpeut van Theater Utrecht won de regieprijs voor de voorstelling Een soort Hades.

Kesting (1960) werd bekroond voor zijn rol als koning Richard III in de Shakespearemarathon Kings of War, van Toneelgroep Amsterdam in regie van Ivo van Hove. Richard III is een klassieke schurkenrol, maar Kesting brengt bij de kwaadaardige koning ook een diepere laag aan – hij is moordenaar en moederskindje tegelijk. In zijn vertolking paart hij een krankzinnig lachje aan een roerende, vragende blik: mama, kijk dan! Vaak wordt Richard III voluit als slechterik gespeeld, maar Kesting maakt hem complexer en menselijker.

De Nederlandse toneeljury, die de prijzen toekent, noemt Kesting in de rol „nietsontziend en genadeloos”. De jury schrijft: „Het acteurschap van Kesting levert altijd een plus op in de voorstelling, wat hij toevoegt aan energie is onvoorstelbaar.”

De jury signaleerde dit seizoen nog een fraaie rol van Kesting, als SS’er in De Welwillenden (regie Guy Cassiers), en onderstreept zo de bloei die zijn carrière doormaakt. In die zin was hij de gedoodverfde winnaar.

De prijs voor Dierickx, van acteursgroep Wunderbaum, kwam als een verrassing, omdat Malou Gorter (Birgitte Nyborg in de theatermarathon Borgen) als grote favoriet gold. Dierickx werd gelauwerd voor haar bijna-solo Helpdesk, waarin ze een hyperflexibele helpdeskmedewerker speelt die langzaam doordraait. Als telefonische hulpverlener is ze tegelijk klusjesvrouw, therapeute, vriendin, klankbord en uitlaatklep. Maar gaandeweg ontstaan er barstjes in haar masker van professionaliteit. De jury schrijft: „Geweldig om te zien hoe ze razendsnel wisselt tussen talloze rollen als coole adviseur en zichzelf. Ongelofelijk uitgekiend bespeelt Dierickx de toeschouwer, met deze haast wiskundige schakeling tussen emoties.” Dierickx bedankte haar vriend, haar dochtertje, collega Rosa Reuten en haar collectief Wunderbaum.

Risto Kübar van NT Gent ontving de Arlecchino voor beste mannelijke bijrol voor zijn rol als jonge vluchteling in Dit zijn de namen, naar de roman van Tommy Wieringa. Kübar kwam zijn prijs niet ophalen, en liet in een curieuze e-mail , voorgelezen door collega Bert Luppes, min of meer zijn afkeer van het prijzengala blijken. Ilke Paddenburg kreeg de Colombina voor beste vrouwelijke bijrol voor haar rol als dochter Marie in Een soort Hades van Theater Utrecht.

Ola Mafaalani, regisseur van Borgen en vertrekkend artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel, ontving de Prosceniumprijs voor haar wezenlijke bijdrage aan het Nederlands toneel. Zij was blij dat ze met theater „een klein stukje daarbuiten mooier kan maken dan het is”.

Première Pagina C1-4