‘The Woman Who Left’ wint Leeuw

Filmfestival Venetië

De Gouden Leeuw, de prijs voor de beste film in Venetië, ging naar The Woman Who Left van de Filippijnse regisseur Lav Diaz, die dit jaar al de Zilveren Beer in Berlijn won.

Nocturnal Animals

De Filippijnse regisseur Lav Diaz heeft de Gouden Leeuw gewonnen van het filmfestival van Venetië met zijn film The Woman Who Left, een bijna vier uur durend, in zwart-wit en met een statische camera gefilmd sociaal-drama. De film gaat over een vrouw, Horacia, die na dertig jaar onschuldig in de gevangenis te hebben gezeten, op zoek gaat naar haar zoon. In fraaie, door hem zelf gedraaide beelden – Diaz schrijft, filmt, regisseert en monteert al zijn films zelf – laat Diaz indringend de sociale misère zien in zijn land en de kloof tussen arm en rijk. De regisseur droeg zijn Gouden Leeuw op aan „de strijd van de mensen in mijn land, en van mensen overal ter wereld”.

Diaz is een zeer productief kunstenaar, die eerder dit jaar al de Zilveren Beer van het filmfestival van Berlijn won met het zes uur durende A Lullaby to the Sorrowful Mystery. Daarmee vergeleken is The Woman Who Left met zijn min of meer rechtlijnige vertelling, gebaseerd op een verhaal van Tolstoj, een van zijn meer toegankelijke films. In 2014 kreeg Diaz in Nederland de Prins Claus Prijs.

Zilveren leeuw

The Woman Who Left kreeg zeker waardering aan het Lido, maar werd niet echt gezien als favoriet voor de hoofdprijs. De Zilveren Leeuw (de tweede prijs van het festival) ging naar Nocturnal Animals van filmmaker en modeontwerper Tom Ford. Zijn film gaat over een ongelukkige galleriehoudster (Amy Adams) die het manuscript ontvangt van een gewelddadige roman die haar ex-man (Jake Gyllenhaal) heeft geschreven, die haar daarmee iets duidelijk lijkt te willen maken. De film vertelt zowel het verhaal van de lezende vrouw als van de roman in de film. Ford, die Italië ziet als zijn tweede vaderland, hield zijn dankwoord in het Italiaans. Dat leidde hier en daar tot gegniffel over zijn uitspraak onder Italiaanse journalisten.

“Brimstone, de horrorwestern van Martin Koolhoven, viel niet in de prijzen.”

Kannibalenfilm

De Special Jury Prijs, de derde prijs van het festival, ging naar de post-apocalyptische kannibalenfilm The Bad Batch van Ana Lily Amirpour, die drie jaar geleden opzien baarde met haar stijlvolle debuutfilm A Girl Walks Home Alone At Night. Haar tweede film werd aan stukken gescheurd door de pers. The Bad Batch eindigde als laatste in de polls van zowel Italiaanse als internationale filmjournalisten. De jury van het festival onder leiding van de Britse regisseur Sam Mendes paste daarop een zinnige correctie toe door The Bad Batch met de derde prijs te onderscheiden. De film verdient een beter lot.

Brimstone, de horrorwestern van Martin Koolhoven, viel niet in de prijzen. Het veelgetipte Jackie van de Chileense regisseur Pablo Larrain, een heftig portret van Jacqueline Kennedy (Natalie Portman) in de week na de moord op John F. Kennedy, moest genoegen nemen met de prijs voor het beste scenario, geschreven door Noah Oppenheim, die vooral bekend is als televisieproducent. Kort voor de prijsuitreiking knorde juryvoorzitter Mendes dat hij, voordat hij aan de klus begon, niet had geweten dat de jury maar één prijs per film mag toekennen. Misschien had er meer in het vat gezeten voor Jackie, of voor een andere film, als Venetië die regel niet zou hanteren.

“Komedies worden overigens op filmfestivals vaak overschat, omdat het publiek snakt naar iets lichts, na een overdaad aan filmexperimenten en zwaarmoedigheid.”

Beste regisseur

De prijs voor de beste regisseur moest gedeeld worden door twee filmmakers. De Russische veteraan Andrei Konchalovsky kreeg de prijs voor zijn in zwart-wit gefilmde Holocaustdrama Paradise. Daarin volgt hij een fanatieke SS’er, een Russische vrouw die lid is van het verzet en een collaborerende Franse politiecommissaris, die vanuit het hiernamaals terugblikken op hun leven. Eveneens uitverkoren als beste regisseur is de Mexicaanse regisseur Amat Escalante voor The Untamed – een curieuze mengvorm van sociaal-drama en sciencefiction. De film behandelt op realistische wijze thema’s als vrouwenonderdrukking en homofobie, maar er vinden ook heftige copulaties plaats met een buitenaards wezen, dat veel weg heeft van een reusachtige octopus.

Emma Stone is beste actrice

Beste acteur is Oscar Martinez, die de hoofdrol speelt in de warm onthaalde Argentijnse komedie The Distinguished Citizen. Komedies worden overigens op filmfestivals vaak overschat, omdat het publiek snakt naar iets lichts, na een overdaad aan filmexperimenten en zwaarmoedigheid. Martinez speelt een schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur, die zijn inspiratie kwijt is geraakt en na dertig jaar terugkeert naar het gehucht waar hij is opgegroeid. Daar aangekomen moet hij vernedering na vernedering doorstaan.

Beste actrice is Emma Stone voor haar zingende en dansende rol in de innemende retromusical La La Land, waarmee het festival twaalf dagen eerder opende. De prijs voor beste nieuwkomer ging naar de 21-jarige Duitse actrice Paula Beer. Zij was als een jonge oorlogsweduwe in Frantz van Francois Ozon een grote ontdekking op dit festival, dat een van de sterkste edities in jaren beleefde.