Prestigieuze Gouden Leeuw in Venetië voor Filippijnse film

De 228 minuten durende zwart-wit film draait om een vrouw die dertig jaar onterecht in de gevangenis zat.

De Filippijnse filmmaker Lav Diaz houdt zijn prijs omhoog. Claudio Onorati / AP

Een bijna vier uur durende Filippijnse zwart-wit film heeft zaterdag de prestigieuze Gouden Leeuw voor beste film gewonnen op het Filmfestival in Venetië. Ang Babaeng Humayo (De vrouw die vertrok) van regisseur Lav Diaz werd bekroond op de 73ste editie van het evenement. Diaz is de eerste uit zijn land die de prijs in de wacht sleept.

De 228 minuten durende film draait om een lerares die dertig jaar lang in de gevangenis zat voor een moord die ze niet pleegde. Daarna worstelt ze met haar terugkeer in de maatschappij. In fraaie, door hem zelf gedraaide beelden – Diaz schrijft, filmt, regisseert en monteert al zijn films zelf – laat Diaz indringend de sociale misère zien in zijn land en de kloof tussen arm en rijk. De regisseur droeg zijn Gouden Leeuw op aan ,,de strijd van de mensen in mijn land, en van mensen overal ter wereld’’. Het Amerikaanse blad Variety schreef over de film:

“Het nieuwste superlange werk van de Filipijnse maximalistische Lav Diaz is een krachtige en, voor zijn standaarden, verfrissend ingehouden morele studie.”

Tekst loopt door onder de tweet

Diaz is een zeer productief kunstenaar, die eerder dit jaar al de Zilveren Beer van het filmfestival van Berlijn won met het zes uur durende A Lullaby to the Sorrowful Mystery. Daarmee vergeleken is The Woman Who Left met zijn min of meer rechtlijnige vertelling, gebaseerd op een verhaal van Tolstoj, een van zijn meer toegankelijke films. In totaal maakte Diaz al negentien films. Zijn vorige werk duurde meer dan acht uur. In 2014 kreeg Diaz in Nederland de Prins Claus Prijs.

Zilveren leeuw

De Zilveren Leeuw (de tweede prijs van het festival) ging naar Nocturnal Animals van filmmaker en modeontwerper Tom Ford. Zijn film gaat over een ongelukkige galeriehoudster (Amy Adams) die het manuscript ontvangt van een gewelddadige roman die haar ex-man (Jake Gyllenhaal) heeft geschreven, die haar daarmee iets duidelijk lijkt te willen maken. De film, die in december in Nederland in de bioscoop te zien is, vertelt zowel het verhaal van de lezende vrouw als van de roman in de film.

Ford, die Italië ziet als zijn tweede vaderland, hield zijn dankwoord in het Italiaans. Dat leidde hier en daar tot gegniffel over zijn uitspraak onder Italiaanse journalisten.

Kannibalenfilm

De Special Jury Prijs, de derde prijs van het festival, ging naar de postapocalyptische kannibalenfilm The Bad Batch van Ana Lily Amirpour, die drie jaar geleden opzien baarde met haar stijlvolle debuutfilm A Girl Walks Home Alone At Night. Haar tweede film werd aan stukken gescheurd door de pers. The Bad Batch eindigde als laatste in polls van zowel Italiaanse als internationale filmjournalisten. De jury van het festival onder leiding van de Britse regisseur Sam Mendes paste daarop een zinnige correctie toe door The Bad Batch met de derde prijs te onderscheiden. De film verdient een beter lot.

Brimstone, de horrorwestern van Martin Koolhoven, viel niet in de prijzen. Het veelgetipte Jackie van de Chileense regisseur Pablo Larrain, een heftig portret van Jacqueline Kennedy (Natalie Portman) in de week na de moord op John F. Kennedy, moest genoegen nemen met de prijs voor het beste scenario, geschreven door Noah Oppenheim, die vooral bekend is als televisieproducent. Kort voor de prijsuitreiking knorde juryvoorzitter Mendes dat hij, voordat hij aan de klus begon, niet had geweten dat de jury maar één prijs per film mag toekennen. Misschien had er meer in het vat gezeten voor Jackie, of voor een andere film, als Venetië die regel niet zou hanteren.

Beste regisseurs

De prijs voor de beste regisseur moest gedeeld worden door twee filmmakers. De Russische veteraan Andrei Konchalovsky kreeg de prijs voor zijn in zwart-wit gefilmde Holocaustdrama Paradise. Daarin volgt hij een fanatieke SS’er, een Russische vrouw die lid is van het verzet en een collaborerende Franse politiecommissaris, die vanuit het hiernamaals terugblikken op hun leven.

Eveneens uitverkoren als beste regisseur is de Mexicaanse regisseur Amat Escalante voor The Untamed – een curieuze mengvorm van sociaal-drama en sciencefiction. De film behandelt op realistische wijze thema’s als vrouwenonderdrukking en homofobie, maar er vinden ook heftige copulaties plaats met een buitenaards wezen, dat veel weg heeft van een reusachtige octopus.

Emma Stone beste actrice

Emma Stone won de prijs voor beste actrice voor haar optreden in de musical La La Land, waarin ze met Ryan Gosling samen speelt. De prijs voor beste acteur ging naar Oscar Martinez voor zijn optreden in het Argentijns-Spaanse komische drama The Distinguished Citizen.

Beste acteur is Oscar Martinez, die de hoofdrol speelt in de warm onthaalde Argentijnse komedie The Distinguished Citizen. Komedies worden overigens op filmfestivals vaak overschat, omdat het publiek snakt naar iets lichts, na een overdaad aan filmexperimenten en zwaarmoedigheid. Martinez speelt een schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur, die zijn inspiratie kwijt is geraakt en na dertig jaar terugkeert naar het gehucht waar hij is opgegroeid. Daar aangekomen moet hij vernedering na vernedering doorstaan.

De prijs voor beste nieuwkomer ging naar de 21-jarige Duitse actrice Paula Beer. Zij was als een jonge oorlogsweduwe in Frantz van Francois Ozon een grote ontdekking op dit festival, dat een van de sterkste edities in jaren beleefde.

Vorig jaar werd de felbegeerde Gouden Leeuw voor beste film uitgereikt aan de film Desde Alla van Lorenzo Vigas. Het was zijn debuut als regisseur. De film gaat over een 50-jarige man die in de Venezolaanse hoofdstad Caracas jonge mannen betaalt voor gezelschap.