Telefoon is algauw te duur betaald

Telefoonkosten

Een abonnement met ‘gratis’ telefoon is vaak te duur. De rechter gaf een klagende consument al gelijk. Hoe bel je goedkoper?

Illustratie XF&M

Gratis de nieuwste en beste telefoon! Het was jarenlang de methode van telefoonproviders om consumenten te verleiden dure abonnementen af te sluiten. Alleen werd via dit ‘all-in abonnement’ niet alleen de telefoon afbetaald, maar betaalde je ook (hoge) rente op die aflossing. Dat is een vorm van consumentenkrediet, oordeelde de Hoge Raad en dat moet expliciet worden vermeld.

Wat zijn de gevolgen en hoe kun je hoge telefoonkosten terugdringen?

ConsumentenClaim, een organisatie die zich bezighoudt met massaclaims, sommeerde in maart van dit jaar KPN om de kosten van zijn all-in abonnement uit te splitsen. „En toen kwamen we erachter dat bij de helft van het aanbod rente in rekening werd gebracht, een deel daarvan was zelfs boven het wettelijk maximum van 14 procent”, zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim.

De Hoge Raad bepaalde dat een gratis telefoon bij een abonnement een vorm van consumentenkrediet is. En daarom moet de prijs van de telefoon worden vermeld bij het abonnement, net als de kosten die de provider rekent. „De overeenkomst is in strijd met de wet, omdat de prijs van het toestel niet apart is gemeld”, zegt ICT-jurist Arnoud Engelfriet. En dat betekent dat je als consument in dat geval de overeenkomst kunt stopzetten. „De wet zegt dat de consument de overeenkomst dan buitengerechtelijk mag vernietigen. Als de provider daarmee niet akkoord gaat, moet je wel naar de rechter.”

Telefoon terugsturen

In de zaak die bij de Hoge Raad speelde, werd geoordeeld, dat de consument zijn ‘gratis’ telefoon mocht teruggeven en dat de provider alle kosten die de consument voor die telefoon betaalde moet terugbetalen. Heeft iemand in twee jaar via het abonnement dus 650 euro betaald voor de telefoon, dan krijgt hij dat hele bedrag terug. De provider mag alleen de dagwaarde van het toestel, waarschijnlijk nog enkele tientjes, ervan aftrekken.

In een reactie e-mailt KPN: „De uitspraak van de Hoge Raad is gedaan in een individuele zaak en is niet in het algemeen uitlegbaar. Klanten die menen ergens aanspraak op te kunnen maken, kunnen contact met ons opnemen, op individuele basis wordt dan beoordeeld wat de gevolgen zijn.”

Wie nu een all-in abonnement heeft en deze overeenkomst vernietigt en de telefoon terugstuurt, zal van de provider horen dat hij niet in aanmerking komt voor de regeling, heeft ConsumentenClaim gemerkt. Stef Smit: „We zijn nu met de providers in gesprek om tot een regeling te komen. Lukt dat niet, dan gaan we doen waar we goed in zijn: procederen.

Klanten compenseren

ConsumentenClaim houdt ook in de gaten of een all-in abonnement wel wordt verlaagd, zodra het toestel is afbetaald. Stef Smit: „We hebben voorbeelden gezien van abonnementen die net zo hoog bleven nadat het krediet in 24 maanden was afgelost. Ook dat extra betaalde geld moet kunnen worden teruggevorderd.”

T-Mobile en Vodafone zijn vorige week door ConsumentenClaim gedagvaard om klanten te compenseren die na het aflopen van hun abonnement nog dezelfde prijs bleven doorbetalen en om de aankoopprijs van het toestel aan die klanten terug te geven. Met KPN is de organisatie in gesprek over een compensatie.

ConsumentenClaim vermoedt dat ook de prijs van abonnementen zonder telefoon (sim-only) nog veel te hoog is. Stef Smit: „Wanneer je kijkt naar de goedkope aanbieders van die sim-only en die vergelijkt met de grote providers, dan kan ik dat prijsverschil alleen verklaren vanuit het vermoeden dat de grote providers hun prijzen kunstmatig hoog houden.”

Mark Wierenga, woordvoerder van Bencom, het bedrijf achter vergelijkingssite Bellen.com, zegt daarover: „Het enige wat je kunt constateren, is dat er prijsverschillen zijn. Hoe die tot stand komen, weten we niet. Er zijn heel veel componenten die de prijs van een abonnement bepalen. Ook bij sim-only verschilt het per abonnement wat je betaalt voor bellen naar het buitenland, bellen buiten de bundel en data buiten je bundel. Die overwegingen moet je altijd meenemen bij het afsluiten van een abonnement.”