‘Ik ga meneer Wang laten opdraven bij de rechter’

ADO Den Haag

Ondernemer en ADO-sponsor Dick van Tintelen hoopte zijn bedrijf met behulp van clubeigenaar Wang te profileren op de Chinese markt. „Maar Wang doet niks.” Hij stopte de sponsoring.

ADO-fans uitten in maart hun onvrede over de Chinese clubeigenaar. Foto Hollandse Hoogte

Dick van Tintelen heeft lang geprobeerd om niet boos te zijn op de man die hij keurig blijft omschrijven als meneer Wang. Als ondernemer kun je beter positief in het leven staan, zegt de eigenaar (58) van Novum Pharma, een farmaceutische groothandel in Noordwijk. „Soms ben je het spuugzat, maar je blijft lachen.”

Vandaar dat hij altijd vriendelijk bleef tegen Wang Hui, de Chinese eigenaar van de eredivisieclub waar hij tot voor kort shirtsponsor was: ADO Den Haag. Prikten ze samen in een pekingeend, babbelde Van Tintelen vrolijk mee. „Wat vind je eigenlijk van de Premier League”, vroeg Wang dan. Zei Van Tintelen: „Mooi voetbal, leuke clubs. Wil je daar soms ook een club kopen?” Van binnen wond hij zich op. Hoopte hij eindelijk te horen hoe Wang zijn bedrijf ging introduceren in China, gingen ze het hebben over Engels voetbal.

Toen pikte hij het nog, nu niet meer. Van Tintelen voelt zich dusdanig belazerd door Wang dat hij een rechtszaak aanspant. Als Wang geen moeite voor hem doet, dan wil hij zijn sponsorgeld terug. „Het ging mij niet om het shirtsponsorschap. Ik wilde toegang tot de markt in China. Spullen verkopen. Maar meneer Wang doet niks. Hij denkt: ik ga achter een boom staan en dan ziet niemand me.”

Van Tintelen wijst naar een stapel papieren voor hem. „Ik ben alles al aan het verzamelen. Heb mijn advocaat al geïnstrueerd. Ik ga meneer Wang laten opdraven bij de rechter.”

De ondernemer staat op het punt een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan de Haagse China-saga. Juist nu het sportief goed gaat. Vier duels, tien punten en derde in de eredivisie. Als ADO zondag wint bij Feyenoord, dan zijn ze na dit weekend mogelijk koploper.

Toch zijn er op de achtergrond nog altijd problemen die voortkomen uit de relatie met United Vansen International Sports (UVS), het Chinese sportmarketingbedrijf waarvan advocaat Wang Hui de representant is. Sinds hij de club overnam in januari 2015, moeten Haagse bestuurders dealen met een onpeilbare zakenman die achter de duinen al veel deining veroorzaakte. Van onbetaalde verkeersboetes en gerommel met visa van Nederlandse jeugdtrainers in China, tot een noodgedwongen directievergadering op het politiebureau, omdat boze supporters naar Wang op zoek waren.

De kwestie met Van Tintelen, tot voor kort een van de grootste sponsors van de club, is al even typerend voor die verhoudingen. Door zijn onvrede dreigen er opnieuw problemen met de liquiditeit van ADO. Strikt genomen krijgt de club namelijk nog 100.000 euro van hem. „Net als voor elke voetbalclub is dat voor ADO heel veel geld”, zegt algemeen directeur Mattijs Manders, die deze zomer al heeft moeten bezuinigen op personeel.

Over het seizoen 2015-2016 zou Van Tintelen in vier termijnen twee ton overmaken, maar na twee kwartalen is hij gestopt met betalen. Er kwam niks terecht van de afspraak met Wang. ADO ziet het anders. „Hij heeft gewoon een heel jaar op het shirt gestaan, dus wij krijgen nog 100.000 euro van hem”, zegt Manders. Van Tintelen: „Ik heb juist 100.000 euro te veel betaald en wil mijn geld terug.”

Noordwijkse strandloop

Op de vraag hoe een prettige sponsorrelatie dreigt te ontsporen, moeten we terug naar voorjaar 2012. Dat jaar vraagt de toenmalige directie van ADO of Van Tintelen sponsor wil worden. Van Tintelen is dan een kleine geldschieter in de omgeving van Noordwijk. Zijn producten gaan de wereld over, maar als sponsor houdt hij het bij wat reclameborden bij topamateurs en een donatie voor lokale evenementen als de Noordwijkse strandloop. „Liefdewerk oud papier”, noemt hij dat. ADO was dat niet. „Dat heeft niks met sociaal ondernemerschap te maken.”

Bij ADO wordt hij voor drie jaar shirtsponsor met zijn merk Starbalm, bekend van balsems voor spieren en gewrichten. In ruil voor twee ton op jaarbasis krijgt hij plekken op de eretribune, meet & greets met spelers en zal hij met de club evenementen organiseren. Ter introductie van zichzelf nodigt hij direct de spelersgroep uit op zijn kantoor. „Daarna gingen we met zijn allen eten bij een strandtent in de buurt.”

In die drie jaar ging hij van ADO houden. Dat is ook de reden dat hij dit geschil heel vervelend vindt, met name voor de fans. Wel moest hij eerlijk zijn na afloop van zijn derde jaar. Voor iemand die zich meer op de markt in het Midden-Oosten en Azië richt, is shirtsponsoring in de eredivisie weinig zinvol. „Het was een verliesgevende kwestie. Dan is twee ton veel geld.”

Ook voor ADO. Daarom gaan toenmalig directeur Jan-Willem Wigt en Wang Hui nog eens langs bij Novum Pharma. Er komt dan ter sprake dat ADO voor Van Tintelen misschien wel een brug kan vormen naar China. De ondernemer begint meteen te rekenen. „Alleen al de markt in Shanghai is groter dan die in Cambodja, waar ik ook zaken doe.” Wang is enthousiast. ‘Ik ga dat voor jou regelen’, zegt hij. Van Tintelen gaat akkoord, maar alleen vanwege die toezegging.

Als voorschot op zijn bekendheid in China, mag Van Tintelen het sponsorcontract ondertekenen op de Bayi Highschool in Beijing. Dit is in mei 2015. De academie waar ooit president Xi Jinping zijn lessen volgde, is een van de scholen waar Wang trainers van ADO inzette om kinderen voetbaltraining te geven. Dat is ook het verdienmodel achter zijn bedrijf: subsidies verkrijgen die de Chinese overheid daarvoor beschikbaar stelt. Dat neemt niet weg dat Wang ook financiële kansen ziet via Van Tintelen: de Chinees laat contractueel vastleggen dat hij in China het exclusieve recht heeft om diens producten te verkopen.

Van Tintelen is lyrisch. Hij neemt zijn zoon mee, laat Chinese zakenrelaties overvliegen en brengt al zijn gasten onder in een vijfsterrenhotel. Ook laat hij goodiebags maken en krijgt hij de tweede man op de Nederlandse ambassade zover om een speech te houden. Getroffen door goudkoorts beschouwt hij elke Chinees op dat moment als een potentiële afnemer van luizenshampoo, hoestdrank en verzachtende balsems. „Als ik hier tien miljoen omzet draai”, zegt hij tegen de directie van ADO, „ga ik jullie nog meer betalen.”

Hij vindt het moeilijk in te schatten of hij destijds naïef is geweest. In zijn contract, zegt hij, staat duidelijk dat de aandeelhouder en ADO jegens hem een inspanningsverplichting hebben. De huidige directeur van de club, Mattijs Manders, vindt hem wel naïef. „Als jij producten in China wil verkopen, moet je daar moeite voor doen. Niet per e-mail eisen stellen en dan denken dat Wang voor jou spullen gaat verkopen. Die verwachtingen waren niet realistisch.”

Na de persconferentie wordt het stil vanuit China. De gemaakte videobeelden en krantenartikelen die zouden worden opgestuurd, komen nooit aan. Na lang aandringen krijgt hij één linkje, dat het niet doet. Er gaan maanden overheen voordat er in Beijing een zalvende meeting wordt gearrangeerd. Van Tintelen moet daar toch vaak zijn; Chinezen maken onder meer productverpakkingen voor hem. „Ene mevrouw Xing werd op me af gestuurd. Maar die had geen flauw idee wat Starbalm was.” Tot ergernis van Van Tintelen.

Als hij in december eindelijk Wang zelf kan ontmoeten, zegt hij het maar meteen: „Dit ga jij niet leuk vinden, maar ik ben niet tevreden. Hoe lossen we dit op?” Dat was tijdens de bewuste lunch dat ze samen pekingeend aten. Wang maakte excuses. Daarna begon hij over Engels voetbal.

Sporadisch een reactie

Het illustreert de wijze waarop Wang zich manifesteert in Den Haag. De inmiddels ontslagen directeur Jan-Willem Wigt wist ook niet beter. Vroeg hij voor de zoveelste keer waarom Wang niet betaalde, bleef de advocaat knikken en glimlachen, zonder antwoord te geven. Ook Van Tintelen blijft stug doormailen. Bellen? „Hij neemt niet op.” Sporadisch krijgt hij een reactie. Van Tintelen leest ze voor in zijn kantoor. „Sorry, we willen er alles aan doen om onze beloftes te houden”, schrijft Terry Wang hem namens zijn vader.

Nadat Wigt door Wang is ontslagen, gaan de sponsor en diens vervanger Manders om tafel. Hij wil zijn geld terug, zegt hij, of Wang moet alsnog een charmeoffensief beginnen. „Ik wilde alleen maar China”, zegt Van Tintelen. Hij slaat zo hard met zijn vuist op de tafel dat de koffiekopjes ervan rinkelen. „Chi-na.”

Manders vindt de zaak vervelend. Voor Van Tintelen, maar meer voor ADO vanwege de invloed op de liquiditeitspositie. Bij een perslunch in het Kyocera Stadion vertelde hij onlangs dat hij juist wilde groeien met ADO. Van sponsoren in de MKB-sector naar partijen in een hoger segment. Die gesprekken gaan ook de goede kant op, zegt hij. Manders baalt alleen dat hij nu een ton moet zien te vorderen bij een sponsor die juist een ton van hem wil, via het gerecht.

„Contractueel gezien heeft ADO zich aan de afspraken gehouden”, stelt Manders. „Wat Dick afspreekt met Wang is tussen hen. Niemand bij ADO kan beloven dat we hem groot maken in China. Dat kunnen we helemaal niet. Misschien is het ook maar goed dat de zaak voorkomt. Dan is er duidelijkheid.”

Van Tintelen: „Weet je, als Wang mij gewoon niet kan helpen, moet hij dat eerlijk zeggen. Klaar. Maar op deze manier wil ik niet de pisang zijn.”