Help, de mobiele provider verzuipt

Zes strategieën vanTelecombedrijven

Erg rooskleurig ziet de toekomst van mobiele providers er niet uit. Zes remedies tegen omzetdaling.

Nog altijd gaat het providerhart harder kloppen als er een nieuwe iPhone te verkopen valt. Vodafone komt je de deze week aangekondigde iPhone 7 met een fietskoerier brengen. KPN doet ludiek met een Olympische sporter en T-Mobile verloot een paar gratis toestellen.

Maar zulke PR-stunts kunnen de omzetdaling in de telecomsector niet meer keren. Vorige week temperde onderzoeksbureau Telecompaper de verwachtingen voor de Nederlandse markt. In het tweede kwartaal van 2016 verdienden mobiele providers in Nederland samen 1,2 miljard euro, een daling van 5,6 procent ten opzichte van 2015.

Er is weinig reden tot optimisme. Tot 2020 daalt de omzet in de mobiele dienstensector elk jaar met 1,5 procent, verwacht Telecompaper.

Nederland heeft vier providers die elkaar beconcurreren – nieuwkomer Tele2 veroverde 3,5 procent marktaandeel als prijsvechter. Al verbruiken we met z’n allen (veel) meer data, de telefoonrekeningen stijgen niet meer. Er is nu dus minder te verdelen, door meer partijen.

Over lagere prijzen hoor je niemand klagen. Wel moeten mobiele netwerken genoeg verdienen om te blijven investeren in nieuwe technologie en frequenties. Anders gaan ze kopje onder. Hoe voorkomen de providers dat ze verzuipen?

1 Combineer vast en mobiel

Meer dan 10 procent van de Nederlandse huishoudens heeft al een quadplay-abonnement, waarin ze hun mobiele telefoon combineren met vast internet, telefonie en televisie. KPN is voortrekker, maar krijgt concurrentie van de nieuwe combinatie Vodafone/Ziggo die dit najaar van start gaat.

2 Minder personeel

Om winst te blijven maken snijden providers in hun personeelsbestand. Bij de Ziggo/Vodafone-combinatie zullen banen verdwijnen. T-Mobile reorganiseert stevig en KPN verhuist naar een ander hoofdkantoor omdat de bureaus leeg blijven. Als je nu een KPN-monteur aan huis krijgt is het waarschijnlijk een zzp’er die op die dag toevallig een KPN-shirt draagt.

3 Eerlijker regels

De Europese telecomsector is streng gereguleerd om traditionele monopolisten (nationale telefoonmaatschappijen als KPN of Deutsche Telekom) bij de les te houden. Providers moeten zich aan meer regels houden dan de internetdiensten die gebruik maken van hun netwerken. Daar komt verandering in, dankzij jarenlange lobby in Brussel. Er zijn plannen om gratis aanbieders WhatsApp en Skype strengere regels op te leggen, vooralsnog om de veiligheid van hun dienstverlening te garanderen. Het is een eerste stap om netwerkproviders en partijen die vergelijkbare communicatiediensten aanbieden, op een gelijke manier te behandelen.

Tegelijk wil de Europese Unie de teugels wat laten vieren als het gaat om het openstellen van netwerken voor derden. Daarom hoeft Ziggo geen andere aanbieders toe te laten op het kabelnetwerk. Die regel wordt wel aangescherpt: providers mogen geen advertentiefilters in hun netwerken plaatsen, een truc die ze bedachten om advertentieverkopers als Facebook en Google te dwarsbomen.

4 Roaming nadert dieptepunt

Mobiele providers rekenen binnen de Europese Unie geen absurde prijzen meer voor gebruik in het buitenland. Die roamingkosten zijn in een paar jaar gedecimeerd en naderen het dieptepunt. De pijn voor de providers is dus grotendeels geleden. Per 15 juni 2017 zou je tot 90 dagen per jaar (30 dagen achtereen) je telefoon in de hele EU kunnen gebruiken voor de prijzen die je ook in het thuisland betaalt. Die limiet van 90 dagen is inmiddels weer van tafel, dankzij een ingreep van Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie.

5 Van vier naar drie mag – soms

In een markt waarin vier netwerken elkaar beconcurreren, staan de prijzen te veel onder druk, vindt de telecomsector. In Duitsland en Oostenrijk mochten mobiele providers netwerken samenvoegen, maar de Europese Commissie keurde de fusie van het Britse O2 en Three af. In Italië werd de fusie van Wind (Vimpelcom) en H3G (Hutchison) wel goedgekeurd. Als er genoeg ‘virtuele’ aanbieders zijn die bestaande netwerken gebruiken, blijft de concurrentie stevig genoeg, is het idee. In Nederland is een combinatie van de nummers 3 en 4, T-Mobile en Tele2, dan ook niet uit te sluiten.

6 Biedt meer muziek

Telecomproviders hebben een haat-liefde verhouding met internetdiensten. Ze nemen een hap uit de omzet maar trekken tegelijkertijd klanten die het netwerk intensief gebruiken. Een mobiel abonnement verkopen met een streaming muziekdienst lijkt een gouden combinatie: KPN spint garen bij het exclusieve contract met Spotify, T-Mobile heeft Deezer. Apple geeft een half jaar Apple Music weg in Duitsland (Deutsche Telekom) en het Verenigd Koninkrijk (EE). Vodafone/Ziggo lijkt de gedoodverfde partner voor Apple Music in Nederland. Een half jaar gratis muziek; dat is een aantrekkelijker aanbod dan een iPhone die per fiets bezorgd wordt.