Halfjaarcijfer

Groeispurt online winkelen

foto lex van lieshout / ANP

Mensen kopen meer en meer via internet. De groei van de online bestedingen werd daarbij in de eerste helft van dit jaar extra gestimuleerd door faillissementen van verschillende winkelketens, vooral in elektronica en mode. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK.

In de eerste jaarhelft werd door consumenten voor ruim 9,5 miljard euro online gewinkeld, tegenover 8,1 miljard euro een jaar eerder. Met name telecom, elektronica en kleding vinden via internet gretig aftrek. Ruim de helft van het onlinebudget werd daaraan besteed. De overige 4,4 miljard euro werd besteed aan de aankoop van diensten, zoals vliegtickets en verzekeringen.

Vooral in het tweede kwartaal is volgens GfK een forse groei van de online bestedingen terug te zien. Waar deze in het eerste kwartaal op jaarbasis met 13,3 procent groeiden, lagen ze in de periode april-juni bijna 22 procent hoger dan een jaar eerder. (ANP)