Fietsinfarcten en krappe wachtvakken aangepakt

Doorstroming

Fietsen is geen ontspanning op Rotterdams meest gebruikte fietsroute. De gemeente wil voor een betere ‘flow’ zorgen.

Comfortabel, veilig fietsen moet straks overal op de noord-zuidroute kunnen. Foto Sash Alexander/ANP

Het is een van de beruchtste fietsknooppunten van de stad: het fietspad onderaan de Erasmusbrug op het Wilhelminaplein. Wie op zijn tweewieler met een vaartje de brug afkomt en rechtsaf wil slaan de Wilhelminakade op, ziet zijn weg in de ochtend- en avondspits versperd door een kluwen van fietsers. Tot ver buiten het wachtvak staan ze te wachten op groen. Daarmee versperren ze ook de weg voor fietsers die vanaf de pier willen oversteken richting de Maastoren of andersom. Het gevolg: een chaos waarbij de stoep als alternatieve route fungeert.

Ook op deze zomerse woensdagochtend in september is het weer raak. Bouwvakker Gerdinus de Groot (53) slaat het fietsinfarct hoofdschuddend gade terwijl hij met zijn meetwiel heen en weer loopt over de stoep. „Als alles volgens plan verloopt dan zijn dit soort toestanden hier vanaf volgende week woensdag verleden tijd”, aldus de besnorde vijftiger in zijn oranje hesje. Hij vouwt een bouwtekening open en legt aan de hand van gemarkeerde lijntjes uit wat de bedoeling is. „Er komt een ruimere bocht voor rechtsafslaande fietsers, een drie meter breed wachtvak voor wie rechtdoor gaat, een fietsstrook voor tweerichtingsverkeer richting de brug én een tweebaans oversteek naar het fietspad aan de oostzijde ervan.” Dit laatste, gekoppeld aan langer groen licht voor wie oversteekt, moet spookfietsers op de verkeerde brughelft tegengaan.

De maatregelen passen in een pakket waarmee Rotterdam de drukste fietsroute tussen Noord en Zuid comfortabeler, sneller en veiliger wil maken. Een project van een jaar dat zich gefaseerd voltrekt en onderdeel is van het Fietsplan waarmee de Maasstad zich wil profileren als fietsstad. De kosten, bijna 3,5 miljoen euro, worden gedragen door de gemeente, de Metropoolregio en het Rijk. De 6,5 kilometer lange route tussen het Schieplein en het Varkenoordse Viaduct wordt dagelijks bereden door duizenden fietsers - 8.000 over de Schiekade, 10.000 over de Erasmusbrug – en dat aantal groeit gestaag. De drukte gaat gepaard met steeds meer fietsfiles en bijna-ongelukken bij de verkeerslichten.

Op het kruispunt aan de noordkant van de Erasmusbrug is de situatie nog erger omdat de stroom fietsers op de route tussen Oost en West het pad van lotgenoten in noord- of zuidwaartse richting kruist. Ook daar zijn de fietsinfarcten het gevolg van te krappe wachtvakken en stoplichten die te snel weer op rood springen. Ergernis nummer één en twee tijdens de ochtendspits, blijkt. „Ik heb herhaaldelijk overwogen om de gemeente een brief te sturen over de levensgevaarlijke situaties bij de Erasmusbrug en op het Churchillplein”, zegt Onno (41) die dankbaar gebruik maakt van de gelegenheid om zijn gal te spuwen. „Ik zie op sociale media van alles voorbijkomen over Rotterdam Fietsstad maar het is hier tot nu toe slecht geregeld voor fietsers. Auto’s hebben nog steeds voorrang.”

Een ‘groene golf’ voor fietsers op de verkeersader moet dat probleem verminderen. De gemeente gaat experimenteren met ‘innovatieve signalering’ waardoor fietsers zien hoe snel of langzaam ze moeten fietsen om in hun ‘fietsflow’ te blijven.