‘AD blijft kritisch over de KNVB’

Interview Hans Nijenhuis, AD

Het AD is mediapartner van voetbalbond KNVB geworden. Volgens hoofdredacteur Hans Nijenhuis staat dat de onafhankelijkheid niet in de weg.

Persbijeenkomst van het Nederlands elftal, voor de voetbalwedstrijd tegen Zweden, dinsdag in het Amsterdamse Okurahotel. Foto Robin Utrecht

Een primeur van het AD, vorige week maandag: directeur betaald voetbal Bert van Oostveen stapt op bij de KNVB. Vier dagen later, vlak voor de wedstrijd tussen Oranje en Griekenland, melden krant en voetbalbond trots dat het AD voor meerdere jaren mediapartner van de KNVB is geworden. Zij gaan commercieel samenwerken en de krant gaat meer aandacht aan voetbal besteden – ook amateurvoetbal.

Een een-tweetje tussen dagblad en bond? Een nieuw bewijs hoe verknoopt het profvoetbal en de media zijn? Laat het AD zich nu gebruiken in de machtsstrijd binnen de KNVB?

„Welnee”, reageert hoofdredacteur Hans Nijenhuis van het AD. „Je werkt maanden aan een overeenkomst. Dan wil je zo’n bekendmaking niet uitstellen. Ik ben enthousiast over de deal. Het is een puur commerciële samenwerking tussen de uitgeverij en de voetbalbond.”

Dit soort afspraken maken media en sportorganisaties al jaren. De Telegraaf, Sanoma, Radio 538 en Twitter zijn bijvoorbeeld mediapartner van NOC*NSF. NRC Handelsblad is mediapartner van Lowlands en North Sea Jazz, en was in 2014 mediapartner van de hockeybond.

Waarom wil het AD zo graag mediapartner zijn?

„Onze advertentie-inkomsten blijven dalen. De krant moet alternatieve inkomstenbronnen aanboren. Daar moeten we niet geheimzinnig over doen. Een voorbeeld is de AD Club, activiteiten voor lezers, mét een zakelijke component. Lezers kunnen bijvoorbeeld gaan fietsen met onze wielerverslaggever Thijs Zonneveld. Nee, voor hardlopen met de hoofdredacteur hebben ze me nog niet gevraagd. Maar dat zou ik graag doen.”

Moet u nu vriendelijker gaan schrijven over de problemen bij de KNVB?

„Nee, kijk naar de kranten van de afgelopen dagen.”

Maar toch, u wordt partner van een organisatie die u kritisch moet volgen. Schaadt dit de journalistieke onafhankelijkheid?

„Het contract beslaat vijf kantjes: dat heb ik goed gelezen. En aan mijn chef sport voorgelegd. Als wij twijfels zouden hebben, hadden wij dit niet gedaan. De hoofdredacteur beslist, zegt Christian Van Thillo [baas van AD-uitgever De Persgroep] altijd. Die kent zijn lezers het best.

„In het contract is vastgelegd dat de KNVB de journalistieke onafhankelijkheid respecteert. Ik ben naar Nederland-Griekenland geweest, om de KNVB-top de hand te schudden, voor als er ooit issues zouden zijn.”

O, verwacht u die dan?

„Nee, maar het is goed om elkaar eens in de ogen te hebben gekeken.”

De Telegraaf, uw grote concurrent, was 26 jaar mediapartner. Waarom kiest de KNVB nu voor uw krant?

„De KNVB heeft ons benaderd. Ik denk omdat het AD en alle regionale kranten van de Persgroep nu samen de grootste krant van Nederland zijn, met de grootste regionale spreiding. Voetbal, niet alleen Oranje maar ook het amateurvoetbal, past bij het AD.”

Het AD werkte samen met ING en plaatste door de bank gesponsorde kopij. Speelt nu mee dat ING ook hoofdsponsor is van Oranje?

„Gesponsorde kopij? Een advertentie zult u bedoelen? Kopij moet altijd het gevolg van een journalistieke beslissing zijn, vind ik. Hoe dan ook, voor zover ik weet heeft een band tussen KNVB en ING hier geen rol gespeeld.”

Met de overeenkomst is 2 miljoen euro per jaar gemoeid. Wat moet u daarvoor doen?

„We hebben afgesproken dat wij over bedragen niets bekendmaken. Maar er wordt niet betaald. Het gaat om ‘mediawaarde’: wij mogen ons mediapartner noemen van Oranje. En de KNVB kan reclame maken voor bijvoorbeeld tickets. Wij gaan ook busreizen aanbieden: lezers uit bijvoorbeeld het Westland kunnen met z’n allen naar een wedstrijd van Oranje. Het mooie is dat wij weer een percentage van de ticketprijs krijgen.”

Wat heeft de redactie er aan? Krijgt u nieuws eerder? Of een betere plek in de mixed zone, waar spelers en pers elkaar treffen na een wedstrijd?

„Nee. En dat hebben we ook niet nodig. Onze sportredactie is zo bizar goed geïnformeerd. Ze kennen iedereen.”

Lees ook: NRC-dossier ‘Voetbaljournalistiek’ (nrc.nl/voetbalpers), over de hechte relatie tussen media en voetbal.

De gewraakte uitzending van Voetbal Inside van 29 augustus: