KLM zet grote stap met duurzame biobrandstof

Luchtvaart

KLM vliegt drie jaar lang van Los Angeles naar Amsterdam op biobrandstof. Op termijn verwacht de luchtvaart veel van de duurzame brandstof.

Foto SkyNRG

KLM voert het gebruik van duurzame brandstof sterk op. Drie jaar lang maken alle KLM-vluchten van Los Angeles naar Amsterdam gebruik van het milieuvriendelijke alternatief voor de fossiele brandstof kerosine.

Het gebruik van biobrandstof op de Los Angeles-vluchten is dit jaar begonnen en loopt door tot in 2018. De looptijd van het contract is veel langer dan tot nu toe gebruikelijk. Het gaat om ruim 8.000 ton biobrandstof, de grootste hoeveelheid die ooit is geleverd in de luchtvaartsector.

Los Angeles is na Oslo de tweede luchthaven ter wereld waar vliegtuigen biobrandstof kunnen tanken via ondergrondse pijpleidingen in plaats van via trucks. Die manier van tanken is veiliger en goedkoper.

Mede dankzij het gebruik van biobrandstof werd Air France-KLM deze donderdag opnieuw uitgeroepen tot meest duurzame luchtvaartmaatschappij in de duurzaamheidsindex van Dow Jones (DJSI).

Brandstof op basis van biomassa, internationaal bekend als biofuel, geldt als het meest kansrijke instrument van de luchtvaartindustrie om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. De sector verwacht een verdubbeling in omvang in de komende twintig jaar, en moet de klimaatschade door die groei zien te beperken. Naast andere maatregelen (zuiniger en slimmer vliegtuigen, betalen voor CO2-emissies) is de hoop gevestigd op hernieuwbare brandstof uit organische materialen (niet-eetbare gewassen, bosafval, dierlijke vetten). Nu wordt biobrandstof gemengd met het aardoliedestillaat kerosine, in de toekomst moeten vliegtuigen er volledig op gaan vliegen.

KLM koopt de brandstof van SkyNRG, een Amsterdams bedrijf dat wereldwijd marktleider is voor levering en distributie van biobrandstof. De brandstof wordt aan SkyNRG geleverd door de Californische fabrikant AltAir. SkyNRG is voor 30 procent eigendom van KLM. Internationaal is KLM een pionier met biobrandstof, mede dankzij een programma waarbij bedrijven het prijsverschil betalen tussen gewone brandstof en biobrandstof.

Zo werkt de CO2-compensatie van de luchtvaartsector:

Dat prijsverschil is volgens Maarten van Dijk, directeur van SkyNRG, de belangrijkste verklaring voor de marginale rol die biobrandstof nu nog speelt in de luchtvaart. „Biofuel is nu nog twee keer zo duur als kerosine. Dat prijsverschil moet verder omlaag. Alleen dan kan biofuel echt gaan concurreren met kerosine.” Brandstof vormt dertig à veertig procent van de totale kosten van luchtvaartmaatschappijen. De lage olieprijs maakt de overstap nog minder aantrekkelijk.

Het andere probleem is de geringe productiecapaciteit. „De volumes moeten omhoog. Overheden kunnen met subsidies de productie van biobrandstof stimuleren. Wij moeten ze er van overtuigen dat ze er meer uit krijgen dan ze er in stoppen.” Dat KLM alleen van Los Angeles naar Amsterdam op biobrandstof vliegt en niet andersom, komt door ander overheidsbeleid. Van Dijk: „De prijskloof tussen bio en fossiel wordt in de VS beter gedicht. De markt wordt daar effectiever geprikkeld.”