Bernie Ecclestone: wheeler en dealer met passie voor autosport

Profiel Formule-1 icoon Bernie Ecclestone

ANP

Als jochie had hij al een instinct voor het snelle geld. Hij schooide op de straatmarkt van Petticoat Lane in Londen. Handelde in alles, als er maar winst in zat. Later ging hij in tweedehands motoren en onroerend goed.

Bernie Ecclestone, geboren in Ipswich, was in de wieg gelegd voor de zakenwereld. Kind van bescheiden ouders, opgegroeid in een arbeidersbuurt. „Alles wat ik heb, heb ik moeten verwerven. Ik heb van mijn familie nooit iets gehad dat mijn leven makkelijker maakte. Ik een harde onderhandelaar? Nee hoor, ik probeer gewoon eerlijke deals te sluiten. Ik heb nog nooit iemand bedrogen”, vertelde Ecclestone vorig jaar in deze krant.

Voor ‘wheelen en dealen’ had hij meer talent dan voor de autoracerij. Even zat hij achter het stuur van een raceauto, maar na een ongeluk hield hij het voor gezien.

Het fundament voor zijn Formule 1-rijk legde hij eind jaren vijftig als teameigenaar en manager van coureurs. In die positie kon hij zijn zakentalent combineren met zijn passie voor autosport. Ecclestone kocht in het begin van de jaren zeventig het Formule 1-team Brabham, waar Graham Hill achter het stuur zat.

Als teambaas vocht hij zich naar boven in een sport die toen meer belangstelling voor snelheid had dan voor commercie. Rauwe sport ook, met tientallen doden. Teams maakten nog afzonderlijke afspraken met raceorganisatoren, maar Ecclestone nam dat werk graag van hen over.

Begin jaren tachtig kreeg hij de bevoegdheid tv-contracten af te sluiten. Hij incasseerde ook de fee van de raceorganisatoren en verdeelde prijzengeld onder de teams. Uiteindelijk verstrekte de internationale automobielfederatie FIA in het midden van de jaren negentig alle commerciële rechten aan Ecclestones bedrijf. Hij had zijn vriend Max Mosley toen al handig naar het FIA-voorzitterschap gemanoeuvreerd.

Hij deed goede zaken, ook voor zichzelf. De verkoop van het overgrote deel van de aandelen aan CVC Capital Partners leverde hem een fortuin op.

Uiterst aimabel in de paddock, maar ook grillig en meedogenloos. Ecclestone stopte 1 miljoen pond in de verkiezingskas van Tony Blair voor versoepeling van het antitabaksreclameregime. In Duitsland kocht hij voor 100 miljoen euro vervolging wegens omkoping af.

Maar onder zijn leiding ook werd de koningsklasse in de autoracerij het derde publieksevenement ter wereld. na het WK voetbal en de Olympische Spelen.

Niemand kan zich Formule 1 zonder Ecclestone voorstellen. Formule 1 is Ecclestone en Ecclestone is Formule 1. Voorlopig blijft hij.