Na hekken nu ook een muur in Calais

Migratie

Hoge hekken belemmeren migranten onvoldoende om in laadruimtes te klimmen. Daarom komt er verderop nu ook een ‘gladde muur’.

Foto ANP / Marten van Dijl

Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben een akkoord bereikt over de aanleg van een één kilometer lange muur langs de belangrijkste toegangsweg tot de Kanaaltunnel in Calais. De constructie, die circa 2,2 miljoen euro kost, maakt deel uit van een groter pakket ter bestrijding van de overlast door migranten in de Franse plaats, zo heeft de Britse minister voor Immigratie, Robert Goodwill, in het Lagerhuis bevestigd. Zo is er ook ruimte gereserveerd voor tweehonderd vrachtwagens, zodat chauffeurs veilig kunnen wachten voordat ze de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk maken. Migranten proberen geregeld in de laadruimte van de vrachtwagens te klimmen.

Afgelopen week protesteerde een groep ondernemers met een wegblokkade op de Franse A16 tegen de manier waarop de migranten de Kanaaltunnel in proberen te komen, bijvoorbeeld door chauffeurs met stenen tot stoppen te dwingen. Het levert voor die laatste groep gevaarlijke situaties op en brengt de bedrijven waarvoor ze werken economische schade toe.

Met de muur tussen de toegangsweg en de ‘jungle’, het grote kamp in Calais waar zich duizenden migranten bevinden, hopen de Britse en de Franse overheid iets te doen aan de overlast. De huidige stalen hekken van vier meter hoog bleken de migranten nog onvoldoende tegen te houden. De bedoeling is dat verder landinwaarts nu een muur van één kilometer lang en vier meter hoog aan weerszijden van de toegangsweg wordt gebouwd.

080916BUI_MUURcalais

Volgens de Britse minister Goodwill wordt daar snel aan begonnen. Het gebruik van glad beton zou het voor migranten lastiger moeten maken langs de muur omhoog te klimmen.

Kritiek op de muur is er ook al. De Britse organisatie voor vrachtwagenverkeer RHA noemt het plan „een verspilling van belastinggeld”. De organisatie pleit voor meer veiligheidsmaatregelen bij de toegangswegen richting Calais, omdat chauffeurs daar al overlast zouden ervaren.

Een medewerker van een hulporganisatie noemt de bouw van een muur „onzinnig”, omdat mensen „toch altijd wel een manier vinden om er om- of overheen te komen”. De muur zou migranten dwingen grotere risico’s te nemen en de tarieven van mensensmokkelaars die mensen aan boord van de vrachtwagens proberen te krijgen zouden erdoor stijgen.

De Britten betalen de bouwkosten van de muur uit een potje van 17 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) dat de vorige premier David Cameron al had toegezegd om Frankrijk te helpen met het indammen van de overlast in Calais.