Ruzie om containers Hanjin in Rotterdamse haven beslecht

Ruim drieduizend containers, in beslag genomen door overslagbedrijf ECT omdat Hanjin niet aan betalingsverplichtingen kan voldoen, worden vrijgegeven.

Containeroverslag in de haven van Rotterdam. Foto Lex van Lieshout/ANP

De containers van de in zwaar weer verkerende Zuid-Koreaanse rederij Hanjin in de Rotterdamse haven worden voorlopig vrijgegeven. De containers, circa 3.100 in totaal, waren vorige week in beslag genomen door overslagbedrijf Europe Container Terminals (ECT) omdat de Zuid-Koreanen niet aan hun betalingsverplichtingen konden voldoen.

Om toch geld binnen te krijgen besloot ECT beslag te leggen op de containers van Hanjin en hoge tarieven te rekenen voor verladers die de containers wilden komen afhalen. Per container wilde de containerterminal een vergoeding van 1.000 tot 1.500 euro zien, iets waartegen belangenorganisaties EVO, Fenex, TLN en Fenedex protesteerden omdat ze ook al lossingskosten aan Hanjin hebben betaald.

De belangenorganisaties stapten daarop in een kort geding naar de rechter, die hen in het gelijk stelde en de hoge vergoedingen onacceptabel verklaarde. Daarna gingen de partijen met elkaar in overleg, dat tot een compromis heeft geleid waarbij “alle betrokkenen een deel van de extra last dragen”, zo schrijven de partijen in een gezamenlijk persbericht. De tarieven per container bedragen nu 500 tot 600 euro.

Normaal gesproken worden voor de overslag van containers alleen afhandelingskosten gerekend aan import- en exportbedrijven.

85 schepen gestrand

Hanjin Shipping, een van de grootste rederijen ter wereld met een mondiaal marktaandeel van 2,9 procent, dreigt failliet te gaan. Het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft op 31 augustus uitstel van betaling aangevraagd. Net als de concurrenten heeft Hanjin last van de crisis in de containervaart, veroorzaakt door een kwakkelende wereldeconomie en een teruglopende vraag uit China.

Lees meer over de crisis in de containervaart: Containers vervoeren met megaschepen loont niet meer

In meerdere havens zijn containerschepen van Hanjin geweigerd uit vrees dat het bedrijf de havengelden niet kan betalen. Tegelijkertijd willen de containerschepen niet aanmeren omdat ze bang zijn dat de goederen bij het lossen direct in beslag worden genomen door crediteuren. Hanjin liet aan Bloomberg weten dat er wereldwijd circa 85 schepen ongelost zijn gestrand in het zicht van vijftig verschillende havens in 26 landen.

In Rotterdam is Hanjin goed voor ongeveer 5 procent van het vervoer van containers van en naar de haven. Eerder kondigde het Havenbedrijf Rotterdam aan dat de directe gevolgen van een eventueel faillissement van Hanjin beperkt zullen zijn. De haven verwacht dat andere verladers het vervoer van Hanjin kunnen overnemen. Voor ECT heeft het wegvallen mogelijk wel gevolgen, schrijft het FD: het overslagbedrijf raakt de lading mogelijk kwijt aan een concurrent, en dat terwijl het de komende jaren ook al lading gaat verliezen door de komst van concurrerende terminals op de Tweede Maasvlakte.

Mocht Hanjin daadwerkelijk omvallen, dan is concurrent Hyundai Merchant Marine een vooraanstaande kandidaat om het bedrijf over te nemen. Dat bedrijf kon de afgelopen week een flinke beurswinst noteren nadat het nieuws over het mogelijke einde van Hanjin naar buiten kwam.