Wordt Thuisbezorgd de nieuwe Hyves?

Is Thuisbezorgd net als Hyves, een sympathiek Nederlands internetbedrijf dat de markt even mag beheersen totdat de grote jongens uit het buitenland het overnemen?

Een bezorger van Thuisbezorgd.nl. Robin van Lonkhuijsen/ANP

Tapas worden het. De keuze is nog niet gigantisch bij Deliveroo in Rotterdam, maar de Spaanse hapjes van La Cazuela zien er in die app een stuk appetijtelijker uit dan de slecht ontworpen logo’s van Chinezen en pizzatenten op Thuisbezorgd.nl. Ook érg 2016: je kunt in Deliveroo de fietskoerier die langsrijdt bij het restaurant om je bestelling op te pikken live volgen op een kaartje; net Uber. Bij de aflevering blijkt wel meteen een belangrijke les: vermijd frituur. De patatas bravas en croquetas de serrano zijn al helemaal slap als ze de doos uitkomen. Maar de albondigas in tomatensaus zijn heerlijk.

Een luie avond was tot voor kort behoorlijk overzichtelijk: Netflix in de bingewatch-stand en de app van Thuisbezorgd.nl bij de hand voor een snelle hap. Maar de hevige strijd op de markt voor bezorgapps de laatste tijd geeft behoorlijk wat keuzestress. Wordt het Foodora, Deliveroo of toch gewoon Thuisbezorgd – van het moederbedrijf Takeaway.com, dat gisteren een beursgang aankondigde.

Lees ook over de beursgang van Takeaway.com: Nog geen winst, wel naar de beurs

De twee nieuwkomers beginnen na Amsterdam nu ook terrein te winnen in andere grote steden zoals Rotterdam en Utrecht – als je de ene kortingsflyer van je bagagedrager hebt gehaald zit de volgende er alweer op. Binnenkort komt waarschijnlijk ook UberEATS, de maaltijdbestelservice van de Amerikaanse taxi-app nog eens naar Nederland.

Iets echt lekkers bestellen op Foodora of Deliveroo vergt nu nog wat oefening, en het aanbod is nog vrij beperkt. Maar ze lijken het wat betreft hipheid en technologie te winnen van Thuisbezorgd. Daardoor rijst de vraag: wordt Thuisbezorgd het nieuwe Hyves? Een sympathiek Nederlands internetbedrijf dat de markt even mag beheersen totdat de grote jongens uit het buitenland het overnemen?

Dat lijkt een gekke vraag om te stellen aangezien de omzet van Thuisbezorgd vorig jaar nog 60 procent groeide tot 76,7 miljoen euro. Foodora en Deliveroo maken geen omzetcijfers voor Nederland bekend. Maar het kan snel gaan. Ook Hyves groeide qua pageviews in 2009 nog 40 procent; vanaf 2010 stortte het helemaal in omdat iedereen naar Facebook overstapte, en werd de site overgenomen door mediabedrijf TMG.

De concurrenten van Thuisbezorgd halen de laatste tijd enorme investeringen binnen: het Britse Deliveroo kreeg begin augustus nog 245 miljoen euro, waardoor het bedrijf nu in totaal meer dan 420 miljoen op zak heeft. Foodora werd vorig jaar door het Duitse Delivery Hero overgenomen, dat inmiddels meer dan een miljard aan investeringen binnen heeft. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd, TakeAway.com, heeft de laatste jaren zo’n 100 miljoen opgehaald en wil daar met de beursgang nog eens 175 miljoen aan toevoegen.

Lees ook over maaltijdbezorgers: Haalt de bezorgfiets de pizzabrommer in?

Kanttekening is dat de markt voor maaltijdbezorging anders werkt dan die voor online vriendennetwerken. Bij sociale media is het logischer dat er op een gegeven moment één wereldwijd dominante speler ontstaat omdat vriendschappen vaak grensoverschrijdend zijn. Eten bestellen kan eigenlijk alleen maar in je eigen stad, daar zouden lokale aanbieders als Thuisbezorgd een voordeel kunnen hebben.

Wat dat betreft lijkt Thuisbezorgd misschien wel eerder op een site als Marktplaats.nl; het lokale is juist een voordeel en die site bestaat ondanks alle concurrentie ook nog steeds. Maar ook Marktplaats.nl is alweer twaalf jaar geleden opgeslokt door het veel grotere Amerikaanse Ebay. Het zou goed kunnen dat ook in de thuisbezorgingsmarkt geldt: het is eten, of gegeten worden.