Nog geen winst, wel naar de beurs

Beursgang

Takeaway.com, moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, wil op de beurs 175 miljoen ophalen om te groeien en schulden af te betalen.

De ruim 30.000 restaurants die zijn aangesloten bij Takeway.com kregen vorig jaar 34 miljoen bestellingen binnen via de bestelsites van het bedrijf. Foto ROBIN VAN LONKHUIJSEN / ANP

De meeste mensen die eten laten thuisbezorgen, bestellen dat nog altijd per telefoon. Een heel onhandige manier, vindt directeur Jitse Groen van bestelsite Takeaway.com, moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. Ga maar na: „Je krijgt moeilijk iemand aan de telefoon, want ze staan sushi te maken. Dan krijg je soms iemand aan de telefoon die nauwelijks Nederlands spreekt. Het menu kan je nergens zien. En je kan ook niet online betalen.”

Als het aan Groen ligt, gaan alle klanten hun maaltijden online bestellen. Liefst natuurlijk via een van zijn sites. „De verschuiving naar online vindt nu plaats”, zegt Groen. Om te zorgen dat Takeaway.com daar maximaal van profiteert, wil het bedrijf naar de Amsterdamse beurs, zo maakte het dinsdagochtend bekend.

Met de beursgang wil Takeaway.com 175 miljoen euro ophalen. „Dat is voor ons heel veel geld”, zegt Groen. Een deel daarvan investeert het bedrijf in groei, bijvoorbeeld in het vergroten van het aantal klanten in Duitsland, na Nederland het belangrijkste land. Ook wordt het geld gebruikt om schulden af te betalen, zoals de lening voor de recente overname van Just Eat Benelux. Mogelijk wil Takeaway.com in de toekomst nog meer overnames doen.

Acht vierkante meter

De 38-jarige Jitse Groen richtte het bedrijf in 2000 op, „in een zolderkamer”, vermeldt hij er in de aankondiging van de beursgang bij. Hij studeerde bedrijfsinformatietechnologie in Enschede, maar maakte zijn studie niet af. Hij had het te druk op die zolder, van „acht vierkante meter”, vertelt Groen aan de telefoon.

Sindsdien groeide Takeaway.com uit tot een onderneming in negen landen, met een omzet van 77 miljoen euro. De belangrijkste landen zijn Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Polen, daar komt 99 procent van de omzet vandaan en is Takeaway. com naar eigen zeggen de grootste bestelsite. Vorig jaar kregen de ruim 30.000 aangesloten restaurants via de bestelsite 34 miljoen bestellingen binnen. Per order dragen ze gemiddeld 10 procent van de omzet af aan zijn bedrijf, zegt Groen.

Takeaway.com is nu nog voor de helft in handen van Groen en een aantal managers. Groen wil niet zeggen hoeveel procent hij precies bezit, maar zegt wel dat hij binnen het management het grootse belang heeft. De andere helft van de aandelen is van twee investeringsfondsen, Prime Ventures en Macquarie Capital.

Bij de beursgang gaan de aandeelhouders een deel van hun belang verkopen. Hoeveel maken ze over een paar weken bekend bij de publicatie van het prospectus, het document met alle informatie voor beleggers. Groen, die ook na de beursgang de baas blijft, laat al wel weten dat hij 95 procent van zijn aandelen wil houden.

Pizza quattro formaggi

Ondanks de snelle groei – de omzet verdriedubbelde in de afgelopen drie jaar ruimschoots – lijdt Takeaway.com verlies, vorig jaar 20 miljoen euro. Dat komt, legt Groen uit, door de hoge kosten voor marketing. Mensen moeten natuurlijk wel wéten dat ze hun eten niet meer per telefoon hoeven te bestellen. Het bedrijf investeert jaarlijks tientallen miljoenen in reclames op televisie, radio en billboards. Vorig jaar ruim driekwart van de omzet: 59 miljoen euro.

In de „voorzienbare toekomst” hoeven beleggers dan ook niet te rekenen op dividend, meldde het bedrijf vanochtend al in de aankondiging. De komende weken, in de aanloop naar de beursgang, moet Groen toch voldoende beleggers zien te verleiden om aandelen Takeaway.com te kopen. Maar daar is hij „totaal niet” zenuwachtig over, zegt hij. Het is „een groeiaandeel”, zal hij aan beleggers vertellen. Komende jaren moet het aantal bestellingen jaarlijks met 30 procent groeien. Over twee tot drie jaar verwacht hij wel winst te maken. Dan krijgen beleggers misschien wel dividend uitgekeerd, maar Groen belooft niets.

Ook nieuwe concurrenten, zoals luxebestelsites als Foodora en Deliveroo, maken Groen niet zenuwachtig. „Dat is een nichemarkt, daar hebben wij nauwelijks last van.” Bovendien kunnen klanten via Thuisbezorgd.nl ook terecht bij een aantal van deze luxere restaurants, zoals de Aziatische keten Wagamama. Groen: „Bij ons is het alleen goedkoper.”

Bovenal heeft Groen een groot vertrouwen in zijn eigen rekensommen, prognoses en gemiddelden. „Als een klant eenmaal bij ons is, gaat hij niet meer weg”, is zijn overtuiging. Want na de eerste bestelling komt een klant „10,2 keer per jaar” terug. „Gemiddeld.” Zelf is Groen een bovengemiddelde gebruiker. Hij bestelt eens in de twee weken een maaltijd, schat hij. Dat is, „heel simpel”, meestal een pizza quattro formaggi. Soms wisselt hij die af met „iets gezonds”.