In beeld

Nieuw station Breda is een publieke kamer

Na vier jaar bouwen wordt donderdag het nieuwe station Breda officieel geopend. Architect Koen van Velsen was twaalf jaar bezig met het gebouw, dat geen icoon is maar natuurlijk overloopt in de stad.
De entree aan de centrumzijde is bescheiden. Het gebouw loopt als vanzelfsprekend over in de stad. De volle breedte van de enorme gevel van glas en baksteen is pas zichtbaar als je vlak voor het station staat. Roos Pierson
Koen van Velsen is de architect van het station. De eerste plannen zijn van 2004. Van Velsen: "Dit project is twaalf jaar lang het middelpunt van mijn leven geweest." Roos Pierson
Luchtfoto van het station Breda, centrum en omgeving. Het is een erg groot gebouw met veel verschillende functies. Het complex omvat behalve een trein- en busstation 150 woningen, 22.000 vierkante meter aan kantoorruimte, 9.000 vierkante meter aan winkelruimte, twee fietsenstallingen voor 6.000 fietsen en een parkeerdak voor 720 auto's. ANP / Robin van Lonkhuijsen
Station Breda is onderdeel van de Nieuwe Sleutelprojecten, zes nieuwe stations waar de komende jaren veel extra reizigers worden verwacht. Roos Pierson
De zuilen op de perrons - met zes sporen - zijn aan de onderkant rond in plaats van vierkant. Voor sociale veiligheid: je kunt je er niet achter verstoppen. Ribbels voorkomen dat er dingen op worden geplakt. Roos Pierson
Overal in het station kan je door ramen en kieren de stad blijven zien. Roos Pierson
Kantoren en woontorens, met groene binnenplaatsen waar uit de lichthoven boomtoppen prikken. Roos Pierson
De foto van een gevel uit het Italiaanse Lucca die op deze deur is geprint, is voor architect Koen van Velsen de inspiratie geweest voor het baksteenpatroon van het gebouw. Roos Pierson
In die muur uit Lucca is met al die sporen van verbouwingen de geschiedenis zichtbaar. "Alle wijzigingen in het ontwerp heb ik gemarkeerd met een andere kleur steen, dat maakt de gevels genuanceerder", zegt van Velsen. Roos Pierson
Architect Van Velsen spreekt liever van ‘pleisterplaats’ dan van ‘ov-terminal’, favoriet van NS en ProRail. „Ik zie dit als een grote publieke kamer." Roos Pierson
De wereld buiten het station goed zichtbaar, door het vele glas aan noord- en zuidkant. Dat is cruciaal aan het ontwerp, vertelt Van Velsen. "Binnen is gedempt licht zodat je blik naar buiten gaat. Je blijft georiënteerd op de buitenkant. Je moet voelen dat je in Breda bent." Roos Pierson
De indeling van het station wijkt af van andere nieuwe stations, waar de reiziger op weg naar de perrons tussen winkels en horeca loopt. In Breda zijn de winkels in een apart gedeelte ondergebracht en is de reclame beperkt. Het maakt de centrale tunnel rustig. Roos Pierson
Op het dak van het station bevindt zich het parkeerdek van drie voetbalvelden groot. De kleur blauw die hier gebruikt wordt is gebaseerd op de kleur van de lucht. Roos Pierson
Donderdag wordt het nieuwe station van Breda officieel geopend door staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu. Roos Pierson