De aap is een toverkol geworden

Een golf van nostalgie overweldigt je bij het openen van Magic Mansion. Het is alsof je een van de zwart-witspellen op de allereerste Game Boy opstart. Dit is echter geen Super Mario Land of Alleyway. Dit is de nieuwste uitgave in de lange reeks retrogames van ontwikkelaar Nitrome. In Magic Mansion kruip je in de huid van een heks die zich langs allerlei obstakels omhoog moet worstelen in een toren, zoals in Donkey Kong uit 1981. De tonnen zijn hier alleen ingeruild voor ronde monsters en speren, en de aap voor een toverkol. Net zoals in de arcadeklassieker ben je af zodra je geraakt wordt. Alleen kost een ‘continue’ in Magic Mansion je geen kwartje; de in-app aankopen zijn aanzienlijk duurder. Naast deze valse nostalgie biedt dit spel bovendien weinig nieuws om enthousiast over te zijn. Magic Mansion past perfect in het rijtje leuk uitziende maar weinig innovatieve games dat Nitrome het afgelopen jaar uitbracht (onder meer Redungeon en Leap Day). Magic Mansion oogt misschien leuk, maar laat zien dat de koek een beetje op is bij de ontwikkelaar.

Teksten: