Arie de Mol stopt als artistiek leider van Toneelgroep De Appel

Toneelgroep De Appel

Het negatieve advies van de cultuurcommissie van de gemeente Den Haag, dat cultuurwethouder Joris Wijsmuller heeft overgenomen, deed De Mol dit besluit nemen.

Foto Jerry Lampen

Afgelopen zomer heeft Arie de Mol, artistiek leider van Toneelgroep de Appel, in alle stilte zijn functie neergelegd. Het negatieve advies van de cultuurcommissie van de gemeente Den Haag, dat cultuurwethouder Joris Wijsmuller van De Haagse Stadspartij heeft overgenomen, deed De Mol dit besluit nemen. De Mol: „Alleen in afgeslankte vorm zou De Appel met een aantal acteurs kunnen voortbestaan, maar daar zie ik geen heil in. Voor mij is het met de gehele groep of niet.” De Mol keert terug naar zijn voormalige gezelschap Els Inc. uit Schiedam dat hij „nieuw leven wil inblazen”.

Doorstart

Een kern van Appelacteurs wil een doorstart maken en heeft hiertoe een plan bij de gemeente ingediend. Men heeft alle vertrouwen in acteur en regisseur David Geysen (1975), sinds 2000 aan het gezelschap verbonden. Voor de spelersgroep vertegenwoordigt hij de band met de vroegere Appel, waaraan namen zijn verbonden als oprichter Erik Vos en voormalige artistiek leider Aus Greidanus sr. Als de gemeenteraad eind oktober instemt met het Meerjarenbeidsplan en De Appel geen subsidie meer verstrekt, zal de groep per 1 januari 2017 niet meer bestaan. Vanwege deze perikelen heeft het gezelschap de voorstelling Kersentuin - na de crash door gastregisseur Carina Molier afgelast. De voorstelling zou dit najaar in première gaan. De afgelasting heeft, aldus een woordvoerder, „niets te maken met de artistieke kwaliteit van Molier en haar voorstelling”.

De mogelijk laatste voorstelling van De Appel moet „uit het hart van het gezelschap komen”. Om deze reden is het Geysen die als afscheidsvoorstelling Hamlet van Shakespeare regisseert met een groep van zes acteurs. Hijzelf vervult de titelrol. In 1988 speelde de groep ook een Hamlet, in de regie van Erik Vos en met Greidanus sr in de hoofdrol.

De keuze voor Hamlet heeft te maken me de situatie waarin het geplaagde gezelschap zich bevindt. „Als het aan ons én ons publiek ligt, gaan we door”, aldus Geysen. „De vaste spelersgroep van De Appel is klein, maar de vechtlust en de toekomstdromen zijn groot.” De première van Hamlet is op 11 november in het Appeltheater in Scheveningen.