Hoe doe je dat eigenlijk, iets kopen als je het direct, meteen, nu nodig hebt?

Marc Hijink bespreekt de laatste ontwikkelingen in tech.

Die zaterdag was er acuut gebrek aan kledingrekken. Dat krijg je als je na een verhuizing wel kleren hebt, maar geen kasten. Wat wiebelige stellages graag, om de eerste nood te lenigen.

Hoe doe je dat eigenlijk, iets kopen als je het direct, meteen, nu! nodig hebt? Ik ben zo verpest door online shoppen – mijn halve huisraad is met een druk op de knop aangeschaft – dat ik vergeten ben hoe je een gewone winkel binnenloopt. Daarom verdwijnen warenhuizen en liggen retailketens op hun gat.

Kledingrekken dus. De eerste reflex is: kijken waar ze in de aanbieding zijn. Na een woeste zoektocht langs de webwinkels van Blokker, Leenbakker en Hema blijkt de voorraad bij de vestigingen in mijn buurt mager. Want spullen die op voorraad liggen te niksen, kosten geld. Daarom zijn traditionele winkels meestal duurder dan webwinkels met hun mega-magazijnen en bodemprijzen.

Ikea, ook om de hoek, zat wel dik in de kledingrekjes. Maar Ikea op een zaterdagmiddag in september is een helletocht door het land van Billy de Boekenkast. Dat weten ze bij Ikea ook: ze bieden je aan je online bestelling op te halen bij een aparte balie. Voor die service betaal je vijftien euro – terwijl je dezelfde bestelling voor vijf euro een dag later kunt laten bezorgen. Dat is de prijs voor acute behoeftebevrediging.

Succesvolle webwinkels als Coolblue, Bol.com, Wehkamp en Zalando weten dat je het met prijsstunten alleen niet redt. Ze verzinnen extra diensten, zoals bezorging op dezelfde dag tegen extra betaling. Webwinkels bouwen ook weer echte winkels – dat zijn de warenhuizen van de 21ste eeuw. Laatst liep ik op een zondag een Coolblue-zaak binnen voor een ander noodgeval: een bouwstofzuiger, en snel een beetje. De winkel puilde uit; het leek wel een Apple Store na de iPhone-introductie. „Zondag is de nieuwe zaterdag”, zei de verkoper.

De Nederlandse webwinkels moeten extra hun best doen nu ze concurrentie krijgen van een hele grote jongen: Amazon. De uitvinder van de one click-koopknop en de bezorgdrone heeft vorige week zijn Duitse winkel deels in het Nederlands vertaald. Amazon.de biedt een keur aan Kleiderständer voor günstige Preise, alleen duurt het bezorgen me te lang.

Uiteindelijk kwamen de rekjes er, via de nabijgelegen showroom van internetwinkel Fonq (het zusje van Wehkamp). Snel in de achterbak, op naar huis. Missie geslaagd. Ik was alleen bekaf van de verhuizing en de keuzestress door het online geshop.

Nu liggen – al drie dagen – twee kledingrekken te wachten om in elkaar geschroefd te worden. Zo hoog was de nood dus ook weer niet.