Boeken

Huisdier in de boekhandel? Betere marketing bestaat niet

Een Amerikaanse koepelorganisatie voor boekhandelaars sprak voor een blog met boekverkopers over hun huisdieren. Het blijken succesvolle marketingtools.

Deze zomer werd bekend dat Amazon nog meer fysieke boekhandels gaat openen. Na een online bestaan van twintig jaar, baarde de internetgigant eind vorig jaar al opzien door in de stad Seattle, in de Amerikaanse staat Washington, haar eerste ‘bricks and mortar‘ boekhandel te openen. Het bleek geen eenmalige actie. De komende tijd komen er nog drie Amerikaanse vestigingen bij.

Ook Amazon lijkt in te zien dat fysieke boekhandels een aantal dingen voor hebben op hun online concurrenten. Klanten krijgen in een fysieke boekhandel advies op maat van een geïnteresseerde en belezen boekverkoper. Ook kun je er in een stoel rustig een boek doorbladeren. Met de blog ‘The Furry Faces of Bookselling: Bookstore Pets‘ benadrukte de American Booksellers Association recent nog een voordeel van de fysieke boekhandel: je kunt er huisdieren houden. Met alle bijkomstige voordelen.

Katten, honden, cavia’s, kippen en wezels: het blijken enorme klantentrekkers. “Ze zijn geweldige marketing”, zegt een boekhandelaar. “Bovendien geven ze de winkel warmte.” Een boekhandelaar met hond vult aan: “Klanten beginnen sneller te praten”. Christine Burke van ‘mystery bookstore’ Clues Unlimited in Arizona zegt: “Huisdier lokt zoveel klanten naar de winkel. Mensen doen liever wat extra moeite om hierheen te komen, dan dat ze iets op Amazon bestellen.”