‘Wie in de file staat wordt bestormd’

Interview Vrachtwagenchauffeur Marty Hirst

Franse truckers blokkeren vandaag de weg bij Calais, uit protest tegen de onveiligheid. „Migranten steken strobalen in de fik.”

Foto EPA/Etienne Laurent

220116bui_calais

Eerst even dit. Als hij zelf maanden, jaren in de ‘jungle’ bij Calais vastzat, dan was hij ook wanhopig. „Dan stond ik vooraan om een vrachtwagen te bestormen.” Maar goed, vrachtwagenchauffeur Marty Hirst zit nu eenmaal ín de cabine en hij vindt de ervaring om via Calais met de boot naar Groot-Brittannië over te steken inmiddels behoorlijk beangstigend.

In de ‘jungle’, een provisorisch tentenkamp bij het Noord-Franse Calais, bivakkeert nu het recordaantal van bijna zevenduizend migranten. Veel van hen proberen ongezien met een vrachtwagen over te steken naar Groot-Brittannië. Deze maandag houden Franse transportorganisaties protestacties tegen de onveilige situaties die deze pogingen opleveren voor de chauffeurs. Ze vinden dat de Franse overheid meer moet doen aan beveiliging, en aan het hele bestaan van het kamp. Chauffeurs zullen extra langzaam rijden en toegangswegen blokkeren. De Nederlandse vakbond FNV en transportorganisatie TLN doen niet mee aan de acties – langzaam rijden lokt immers bestormingen uit – maar steunen wel het doel.

Niet stilstaan

Hoe onveilig is het? Een vrachtwagenchauffeur die nu via Calais reist, doet er goed aan zich te houden aan de tips van Marty Hirst, vrachtwagenchauffeur en beheerder van de internetgroep ‘koken in de vrachtwagen’ (deze week broodpudding in de slow cooker). Hij reist twee keer per week voor zijn baas via Calais, al veertien jaar lang.

Tip één: niet stilstaan. Doorrijden tot achter het hoge hek bij de veerponten. Daar is het veilig, daar kunnen de vluchtelingen en illegalen niet komen. Wie stilstaat, heeft grote kans bestormd te worden of krijgt ongemerkt gasten aan boord.

Sinds een paar maanden zijn de hekken rond de terminals van de veerponten verstevigd en is de parkeercapaciteit voor trucks uitgebreid. Trucks hoeven daarom niet meer op de weg in de file te staan. De situatie van vorig jaar, met honderden migranten die langs de snelweg struinden en stilstaande vrachtwagens beklommen, is daarmee verdwenen.

Maar nu is de tactiek van de mensensmokkelaars veranderd, zegt Hirst. „De mensen creëren nu zelf de stilstand. Ze trekken strobalen van omliggende akkers over de vangrail en steken die in de fik. Of ze slepen een omgezaagde boom op de weg.”

Twee weken terug stond Hirst stil voor zo’n boom over de weg en werd zijn truck bestormd door een groep van 17 man met stanleymessen. Die klauterden over zijn cabine en sneden zijn „zachte trailer”, bekleed met canvas, van boven open. Ze doken er allemaal in. „Ze weten ook wel dat ik dit direct bij de beveiliging meld, die hen er weer uithaalt. Maar af en toe lukt het om er een of twee te verstoppen.” Soms zitten er kinderen in zo’n groep. „Ik had laatst een jongetje van nog geen 14 dat eruit werd gehaald.”

Bekijk onze eerdere fotoserie over de opschoning van Calais:

Probleem voor de chauffeur

Nog een tip: overnacht niet rond Calais, ook niet op een beveiligde parkeerplaats. „Ik overnacht pas op 200 kilometer afstand van Calais.” Heel soms, niet vaak, wordt het tijdens de overnachting echt onveilig. Hirst vertelt van die keer dat er ’s nachts vier mannen met bivakmutsen en metalen staven op z’n truck klauterden. „De Franse gendarmerie arriveerde pas drie kwartier later met twee Renault Clio’s. „Waar dan wel negen enorme kerels uitkwamen.”

Het lastige is, zegt Hirst, dat een illegale migrant aan boord het probleem van de chauffeur is. Die krijgt van de Britse douane automatisch een boete („De Fransen zijn lakser”) op persoonlijke titel. Hirst werd een keer zes uur lang verhoord nadat migranten in zijn trailer waren ontdekt.

Ook trekt zo’n groep vaak lading kapot. „En de beveiliging heeft er ook een handje van.” Een klant accepteert geen gebroken verpakkingen.

Hirst wil het nog één keer zeggen: hij denkt niet lelijk over migranten. „Die mensen zijn echt niet op vakantie.” Maar veranderen moet de situatie wel.