Urenlange landelijke internetstoring bij KPN

Problemen met vaste internetdiensten en bellen via een vaste lijn werden rond 14.45 uur verholpen.

Foto Remo de Waal / ANP

KPN kampte zaterdagochtend met een landelijke internetstoring. Het telecombedrijf liet dat in ochtend weten via Twitter. Het ging om een storing bij de vaste internetdiensten van het bedrijf. Ook het bellen via een vaste lijn ondervond problemen. Televisie kijken was wel mogelijk. Alleen interactieve tv kon verstoord zijn.

Twitter avatar KPNwebcare KPN Webcare We kampen momenteel met een landelijke internetstoring. We werken hard aan een oplossing. Excuses voor het ongemak!

Update 14.45 uur: KPN zegt volgens persbureau ANP de landelijke internetstoring te hebben verholpen. Rond twee uur in de middag meldden talloze klanten al op Twitter dat ze weer een werkende internetverbinding hadden. Rond 13.30 uur schreef het bedrijf op zijn website: “Onze technici hebben het probleem gevonden en werken nu aan de oplossing.”

Vroeg in de ochtend, rond acht uur, werden de eerste problemen gemeld. Al snel daarna kwamen er op de website Allestoringen.nl binnen korte tijd ruim 16.000 klachten binnen van KPN-klanten. Op de stroringskaart van die website was te zien dat de meldingen vanuit het hele land kwamen, maar dat vooral in de Randstad de problemen groot waren.

In sommige winkels was het door de storing onmogelijk om te pinnen. Verschillende ondernemers meldden dat zaterdag op Twitter. Ook waren er winkeliers die meldden dat ze niet konden worden gebeld. Om hoeveel ondernemers het in totaal ging, konden KPN en de brancheorganisatie MKB Nederland zaterdag niet zeggen.

Een woordvoerder van KPN liet aan het eind van zaterdagochtend wel aan ANP weten dat het bedrijf het “heel vervelend vindt” voor zijn klanten, maar dat het nog te vroeg was om te praten over een schadevergoeding:

“In een later stadium wordt daar uiteraard naar gekeken. Maar onze eerste, tweede en derde prioriteit is nu het oplossen van de storing.”