Afrikaanse kostuums met een vleugje Helmond

Alles in het werk van Shonibare ademt de kleurrijke Afrikaanse cultuur – en dat terwijl de bewerkte stof uit een textielbedrijf in Helmond komt.

Yinka Shonibare MBE, Fake Death Picture (The Suicide - Manet), 2011 The Artist / DACS, London / Courtesy James Cohan Gallery, New York and Shanghai

‘Dutch wax’ is de verzamelnaam van de kleurrijke stoffen die intussen het handelsmerk zijn geworden van de Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare.

Shonibare koopt de rollen gebatikte stoffen op de Brixton market in Londen, maakt er kostuums van die doen denken aan de kleding van aristocraten op achttiende-eeuwse schilderijen. Zo ontstaan uitzinnige en frivole sculpturen van adellijke figuren die rondrijden in koetsen, schommelen, dansen of copuleren.

Zo ontstaan uitzinnige en frivole sculpturen van adellijke figuren

Niet uit Afrika, maar uit Helmond

Met hun drukke, kleurrijke patronen ogen de stoffen Afrikaans, en zo worden ze op de markt ook verkocht. In werkelijkheid zijn ze gemaakt in Nederland, in de fabriek van het Helmondse textielbedrijf Vlisco. De dessins stammen uit Indonesië en kwamen via de Nederlandse kolonisator in Engeland terecht, en ook in Afrika.

Voor Shonibare, een zwarte kunstenaar die geboren werd in Londen en op zijn derde naar Nigeria verhuisde, is ‘Dutch wax’ een manier om thema’s als originaliteit en authenticiteit, migratie en kolonialisme te onderzoeken. Het Gemeentemuseum Helmond brengt het werk van Shonibare nu terug naar de bron. In de Boscotondohal worden zijn sculpturen, tekeningen, fotowerken en films uit de periode 2004-2016 getoond naast de Vlisco-ontwerpen uit de afgelopen voorbije 170 jaar.

De tentoonstelling ‘Yinka Shonibare MBE / Paradise Beyond’ en ‘Vlisco / Un a Un’ zijn 20 september 2016 t/m 12 februari 2017 te zien in het Gemeentemuseum in Helmond.